Fysik
VINDKRAFT OG VINDENERGI?
Hej, jeg skal lave en fremlæggelse omkring vindenergi og vindkraft, men det jeg ikke har forstået, hvad er der forskel ml. de to? Har søgt meget på nettet, men jeg er blevet lidt forvirret. Jeg vil sætte et stort pris på hvis i hjælper!
Svar #1
11. april 2017 af Moderatoren
Prøv at slå de 2 ord op i en ordbog, så finder du ud af om der er en forskel.
Svar #2
11. april 2017 af SuneChr
Kraft og energi kan godt være svært at gøre konkret.
Tænk på et lod der hænger i en snor. Her påvirker tyngdekraften loddet, men snoren trækker med samme kraft opad. Derved bliver loddet hængende. Kraften ned og op ophæver hinanden. Kraften måles i newton, N.
Anderledes forholder det sig, hvis vi klipper snoren over. Da vil tyngdekraften udføre et arbejde, tilføre loddet energi til at falde ned. Arbejde og energi er det samme og måles begge i joule, J.
Vi kan kort sige, at energi er det arbejde, en kraft udfører over en vis strækning.
Svar #3
12. april 2017 af Number42 (Slettet)
Vindenergi er den energi der er i vinden.
Normalt regner man med energi per m^2 flade på tværs af vinden.
Vindmøller har et areal vingerne udspænder og man er interesseret i hvor megen kraft (elkraft) man kan få ud af det areal møllens vinger udspænder når de roterer, i forhold til den energi der er i vinden.
Store vindmøller har normalt adgang til højere vindstyrker og kan derfor producere mere energi per m^2 .
Imidlertid koster store vindmøller mere. Prisen er en funktion af massen af møllen som vokser med trediepotensen af højden medens vingers udspændte areal vokser med andenpotensen.
Derfor eksperimenterer man med vindmøller med flere mindre vinge sæt, Fx fire sæt vinger per mølle. måske er det billigere.
man gør ret meget for at vride så megen enegri ud af møllerne. Stiller dynamisk på vingernes vinkel og på den retning møllen peger i. Det er super hvis man kan måle (med en laser) det der sker langt foran møllen så man kan forudsige hvad der kommer af vind. Vingerne udformning er selvfølgelig meget vigtig også.
Håber det inspirerer lidt.
Skriv et svar til: VINDKRAFT OG VINDENERGI?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.