Matematik

gitterkonstruktioner

14. maj 2017 af 321bj (Slettet) - Niveau: A-niveau

Har disse opgave som jeg ikke helt ved, hvordan skal løses. I den første er det mere en forståelse af tegningen og de sidelængder og vinkler der skal kendes for at finde vinklerne og sidestykker.

I den anden har jeg vist B = 130o . Men forstår ikke hvordan jeg kan vise det andet og løse opg. b?

Opgaven er vedhæftet

Vedhæftet fil: ghj.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. maj 2017 af Eksperimentalfysikeren

1) Ved hjælp fra Pythagoras kan du finde længderne af de skrå sider i trekanterne. Brug derefter cosinusrelationerne til at finde de to vinkler.

2) Brug sinusrelationerne.

Svar #2
14. maj 2017 af 321bj (Slettet)

#1 ok i den med vinkel u er det vel sidelængde 3 og sidelængde 4,5-2,5 og er det 3 og 1,5 der er sidelængderne i den retvinklede trekant til at finde den skrå side i trekanten med vinkel z?

Brugbart svar (0)

Svar #3
14. maj 2017 af StoreNord

Opgave 1)       Jeg kan da ikke se nogen retvinklede trekanter.

Brugbart svar (1)

Svar #5

#0    Opgave 1 kan også laves dom vektor-regning:

Lad A være (0.0).        Lad C være A+Vektor AC.       Lad C1 være  A+Vektoren (6,2.5).

D = C1+Vektoren (-1.5,0);   og E på samme måde.

B er Midtpunktet af AC.

Når du har alle punkterne, kan du lave vektorerne EA, EB, DB, og DC. Derefter beregner du vinklerne u og v, samt de ønskede længder.

Brugbart svar (1)

Svar #6

Ups. Jeg sku lige ha billedet med:

-- Ups igen. Den nederste vektor skal selvfølgelig hedde  AC1.           :)

Vedhæftet fil:gitterkonstruktioner.png

Brugbart svar (0)

Svar #7

OPGAVE 2A)    Tænk på et kompas.

F1 har retningen 110º og F2 har retningen 60º.

Retningen 110º afbøjes altså 50º grader. Komplementær-vinklen til 50º er 130º.

Retningen 60º afbøjes 60º og 90º=150º. Komplementær-vinklen til 150º er 30º.

Brugbart svar (0)

Svar #8
15. maj 2017 af Number42 (Slettet)

Et godt råd til at løse opgaver.

Det er ligesom at få en ny iphone, du finder ikke ud af noget bare ved at sidde og se på den, du skal trykke på noget.

For at løse opgaver skal du også foretage dig noget, her kan du tegne streger , nogle er måske helt uden nytte og andre giver dig ideer.

I denne opgave er der mange både lodrette og vandrette streger at tegne. Derved fremkommer masser af retvinklede trekanter du kan bruge enten pythagoras på eller sinus og cosinus relationer.

Den blive pludselig let at løse.' 

Brugbart svar (0)

Svar #9
15. maj 2017 af Eksperimentalfysikeren

#2 De angivne mål er i vandret og lodret retning. De 3,00 er målt vandret, mens de 2,50 og 4,50 er målt lodret.

Jeg har set på opgaven med friske øjne og har fundet ud af, at vinklerne z og u kan findes alene ved brug af tangens og lidt addition! Du skal starte med at tegne de lodrette linier fra A, B og C. De står vinkelret på grundlinien og skærer denne i henholdsvis L, M og N. Derved får du 4 retviklede trekanter. I dem kan du finde vinklerne ved A, B og C ved f.eks. tan(vinkel LAE) = LE/AL. Hvis du oprejser den vinkelrette i E, kan du se, at vinkel u deles i to, der hver har samme størrelse som en af de fundne vinkler. Hermed kan du finde u og z.

Til sidst benytter du pythagoras til at finde AE, der er hypotenuse i AEL. Tilsvarende for BE.

Jeg vil give Nummer42 ret. Læser man opgaven grundigt og tegner man lidt på den, er den ikke så slem.

Svar #10
20. maj 2017 af 321bj (Slettet)

Tak for hjælpen

Skriv et svar til: gitterkonstruktioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.