Fysik

nogen der kan forklar det for mig

02. juni 2017 af Amalie1234324 - Niveau: B-niveau

Hej ALELE SAMMEN. Kan nogen hjælpe med, at forklar 4 sætninger på fysik. Forstår alt det andet, men ved ikke hvad der menes her. Har vedhæftet et billede af sætningerne 

Plizz hjælp

Vedhæftet fil: udkild tl fysik hjælp.PNG

Brugbart svar (1)

Svar #1
02. juni 2017 af Killer150398 (Slettet)

Jeg tror at der er tale om såkaldte tilstandsformer, samt den energi der kræves for at gå fra en tilstandsform til en anden

Brugbart svar (1)

Svar #2
02. juni 2017 af Killer150398 (Slettet)

Som det nævnes i din opgave, så antages det, at den energi I har brugt på at køle vandet ned til dets frysepunkt, det må svare til den energi det kræver for vandet at ændre tilstandsform, samt blive varmet op til stuetemperatur

Brugbart svar (1)

Svar #3
02. juni 2017 af Eksperimentalfysikeren

Det ser ud til at være et forsøg, hvor noget is anbringes i noget vand, der er varmere end 0ºC. Der vil så blive overført varmeenergi fra vandet til isen, som smelter. Derved dannes der vand, der har temperaturen 0ºC. Det varmes op indtil det har samme temperatur som det vand, der var der i forvejen. Dette vand mister så varmeenergi og bliver afkølet, så det samlede system ender på en temperatur, der ligger mellem vandets og isens temperatur.

Du kan forestille dig, at isen er i en meget tynd plastikpose, som lægges ned i vandet. Du skal så opskrive en ligning, der beskriver, at der transporteres varme ind i posen. Vandet udenfor posen afkøles, hvilket frigiver varme, som transporteres ind i posen, hvor varmen går til at smelte isen og derefter opvarme smeltevandet. Det er det, ligningen beskriver.


Svar #4
02. juni 2017 af Amalie1234324

Tusind tak


Skriv et svar til: nogen der kan forklar det for mig

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.