Erhvervsret

Eksamen - Valg af emne til fremlæggelse

15. juni 2017 af rankovichi (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej.

Jeg skal mandag d.19 op til eksamen i erhvervsret, hvor jeg skal have forberet eget emne hjemmefra. Her har jeg taget i overvejelse at fortælle om CISG. Men vil dette være omfattende nok?

Tænker umiddelbart jeg vil tage udgangspunkt i pensums forløb og fremlægge derud fra:

Hvad er et internationalt køb?

Hvornår benyttes CISG-reglerne?

Aftalens indgåelse

Tilbagekaldelse af tilbud og accept

Forsinket og uoverenstemmende accept


Brugbart svar (1)

Svar #1
14. juli 2017 af M@ds (Slettet)

Nu har du godt nok været oppe, så det er nok mere henvendt til andre fremtidige elever i erhvervsret. Det er så godt som umuligt for os andre at vurdere om det er omfattende nok, når vi ikke kender dit pensum.

Men generelt: Tricket er at sammenligne pensum med læreplanen.

Trin 1) Udvælg et emne fra pensum, eksempelvis CISG. Så samler du alt fra dit pensum som relaterer sig til CISG.

Trin 2) Derefter slår du op i læreplanen og undersøger hvad der lægges vægt på, og hvilket taksonomisk niveau du skal beherske faget i. 

Trin 3) Planlæg en præsentation af CISG, som du opbygger ved at inddrage de mest oplagte emner, i den mest oplagte rækkefølge. Planlæg den så du får mulighed for at demonstrere at du kan de forskellige ting på de krævede taksonomiske niveauer. Sørg for at lave generalprøve og afstem præsentationen tidsmæssigt. Lærer og censor skal bruge et par minutter på at votere, og de vil som regel også gerne have lidt tid til at spørge om din case og evt. andre emner, efter din præsentation.

Hvis eksaminationstiden er 20 minutter, så regn med 2 minutter til votering, og planlæg så præsentationen til at tage mellem 1/2 og 2/3 af den tilbageværende tid, altså 9-12 minutter. Måske går du i stå før der er gået 9-12 minutter. Måske afbryder de dig med spørgsmål som tager dig i en anden retning. Måske afbryder de dig, hvis der går for længe eller de har hørt nok og/eller gerne vil høre om andre ting også. Det skal du ikke stresse over. Lærer og censor skal nok styre samtalens retning og tidsforbrug. Du skal bare forberede din case og så påbegynde præsentationen.

Trin 4) Husk at læse op på det øvrige pensum. Det er nemt at fortabe sig i præsentationen og helt glemme at læse op på det øvrige stof.


Skriv et svar til: Eksamen - Valg af emne til fremlæggelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.