Studievalg og videregående studie

Standby og gennemsnit

02. juli 2017 af jupiter88jupi (Slettet)

Hej SP

Jeg har tænkt mig at søge ind på medicinstudiet i år. 

Jeg ved, at der er stor chance for, jeg bliver optaget - men jeg er lidt i tvivl om jeg mon skal søge en standby-plads også? 

Jeg har krydset af ved vinterstart og ønsker at starte til februar. Men kan det faktum, at jeg søger en standby-plads mon resultere i, jeg SKAL starte til september? 

Håber I kan hjælpe. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. juli 2017 af JulieW99

Det synes jeg du skal ringe og høre det pågældende universitet om. Hvis du virkelig ikke vil starte til september og du kan risikere det, så vent med at søge til næste sommer. Er du 100 på at du vil medicin, så kyrds stanby af - just in case. Vil du det virkelig går det nok også eventuelt at starte til september. Men jeg tror ikke en standbyplads ville sætte dig til start der. Først september næste år.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #2
03. juli 2017 af Stiiineee (Slettet)

I princippet kan det sagtens ske. Siger nogle nej til deres plads i september, går pladsen jo videre til standby.
Jeg ved dog ikke, hvor stor chancen er for dette.

Må man spørge, hvad dit snit ligger på? Jeg søger selv i år nemlig :-)

Brugbart svar (0)

Svar #3
03. juli 2017 af guzbak

Jeg ville helt klart søge standby, for at være sikker.
Jeg er dog ret sikker på at de fleste ønsker sommerstart, så hvis du både er "en af de unge" og søger vinterstart som 1. prioritet, tror jeg du bliver optaget som vinterstarter.

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Brugbart svar (0)

Svar #4
04. juli 2017 af OnceUponATime

Ja der er en chance for at du ender med at starte til september, hvis du krydser standby af, og ikke får gennemsnittet til at komme ind uden om standby.

Når man søger standby skal man afgøre følgende med sig selv: Vil jeg foretrække at starte til september eller vil jeg foretrække ikke at komme ind på medicin.

Hvis du gerne vil ind på medicin lige meget hvad, så kryds standby af.

Hvis du ikke vil starte til september ligegyldigt om det bliver medicin eller ej, så lad være med at krydse standby af.


Skriv et svar til: Standby og gennemsnit

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.