Studievejledning

Er jeg umulig?

09. august 2017 af WELLidk (Slettet)

Okay, jeg er i et lille dilemma... 

Lige siden jeg har været mindre ville jeg gerne tage en HHX, det har bare altid været mig. Selve det at starte på STX eller HTX har aldrig været en del af mine tanker. Så altså jeg startede sidste år på HHX. Jeg kunne meget godt lide det men her til Maj droppede jeg ud, da jeg bestemte mig for at flytte. Det var dels pga transport (1 time 30 min.) Og pga mit arbejde. Jeg arbejdede tæt på skolen, men det betød at når jeg havde tidligt fri og skulle arbejde, kunne jeg ikke nå hjem. Derfor kunne jeg nogle dage være tvunget til at vente i flere timer på skolen. Sommetider passede det også meget godt og så var alting jo fint. Men efter arbejde passede bussen dårligt, så var altid først hjemme omkring 23:20 tiden hvilket passer dårligt når man skal op klokken 5:30 (6:00 på de dovne dage) Derfor brugte jeg en del tid på at spekulere om jeg skulle flytte hjem til mine bedsteforældre. Da jeg så havde snakket med både psykolog og studievejleder om det i flere timer, gik det op for mig at det var det bedste.... Så jeg har også kæmpet for at komme ind på den nye HHX som jeg så er startet på i dag. Jeg valgte så at droppe ud af 1G så jeg kunne starte 1G om igen på den nye skole. 

DOG, det tager godt nok 1 time at komme i skole, og hjem. ca. Og ved godt jeg kun har været der i en dag, men jeg har tænkt på dette længe. Skal jeg starte på STX?! 
Der ligger et gymnasium ret tæt på mig, hvilket jo er meget dejligt, men det er en STX og jeg nægtede at tænke over det dengang. Men nu kører tankerne rundt i mit hovedet. Alt det jeg er flyttet fra, har jeg fået lige i hovedet bare med 30 mins forskel. Hvis jeg skal have et job, skal det være tæt på skolen, hvilket også er fint. Problemet er bare at jeg enten har fri 15:25 eller 13:45, og hvis jeg har fri 13:45 kommer jeg alligevel til at vente da man normalt møder 16:00 som ungarbejder. Medmindre jeg kan finde et arbejde med mulighed for at møde før. Og hvis man går ud fra at jeg har fri 22:00 så kommer jeg først hjem 23:00, hvilket mine bedsteforældre ikke er glade for. Men i deres verden skal jeg slet ikke have et job fordi skolen kommer først. 


Jeg er dog meget uenig, jeg er en hard worker, skolen kommer først men jeg skal have et arbejde. Jeg kan slet ikke fungere hvis jeg ikke har et arbejde, og hvis jeg ikke kan tjene mine egne penge. Jeg gætter på at de fleste kan følge mig her, for har ingen penge hvis jeg ikke har et arbejde. Får lidt i lommepenge men de er hurtigt brugt op på små udgifter. 
Derfor har jeg tænkt, hvis jeg nu kunne skifte til STX så ville det være en del nemmere, og jeg ville kunne arbejde tæt på mig selv så det kun tager 5 minutter at gå hjem. Desuden vil jeg kunne nå hjem hvis jeg nu har tidligere fri. 
Jeg er bare meget i tvivl om jeg burde, for hvad hvis det ikke er mig? Dog er HHX fag heller ikke lige mig, eller jeg er i tvivl, for elsker det derude allerede...men.... Jeg hader virksomhedsøkonomi, internationalt økonomi og ja... det eneste fag jeg elsker som man ikke har på STX det er Afsætning. Så burde jeg prøve at komme på bare ventelisten og så se hvad skæbnen fortæller mig? 
Det er bare flovt af mig at jeg kæmper så meget for at få en plads, og så bagefter siger at jeg tror jeg er mere til STX til min studievejleder derude. 

Mine bedsteforældre lyder heller ikke helt tilfredse... men tror mere det er fordi min ene grund er så jeg kan få et arbejde. 

Jeg har bare ikke tid til at tænke over det i flere måneder, for kan ikke gå 1G om igen igen, så det er nu eller aldrig. Og vil egentlig helst gerne flyttes med det samme hvis det er det jeg burde. Men jeg er i tvivl, har virkelig aldrig haft noget imod HHX, men det kan også være min klasse der gjorde at jeg synes det var fint at tage i skole, for altså jeg mistede hurtigt interressen for at følge med i timerne. 
Jeg hader bare også de der STX fag som biologi og fysik osv. 

Hvad ville i gøre?

håber det giver mening det er skrevet lidt i vildelse.


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. august 2017 af Anders521

Hvad ville jeg gøre? Hmmm... så vidt jeg husker var jeg ellers glad for at en STX-uddannelse. 

Det kan godt være jeg tager fejl, men det lyder som om du er ekstrem usikker på dit valg af ungdomssuddannelse og endnu mere hvis dit valg resulterer i at du dropper ud igen. Desuden har jeg på fornemmelsen af at det have et arbejde betyder meget for dig. Umiddelbart vil jeg råde dig til at tænke grundig over hvad du gerne vil lave i fremtiden - formentlig ikke være læge, farmaceut eller sygeplejeske da disse forudsætter viden indenfor biologi (og fysik). Heller ikke økonom da du hader HHX-fagene international økonomi og virksomheds-økonomi. 

Det er i orden, hvis du ikke har en ide om hvad du gerne vil beskæftige dig med i fremtiden. Det er meget almindeligt. Spørgsmålet er så om hvad du gør i mellemtiden. Du siger du er en hard worker. Okay, lad det komme an på en prøve: eftersom du lige har startet (endnu en gang) som HHX-elev skal du igennem den nye skolereform som nu er trådt i kræft her i august måned. Prøv at se om du kan klare de første 3 måneder, dvs. indtil efterårsferien (tror jeg). Her mener jeg at du virkelig engagerer dig i timerne og deltager i  fælles-arrangementer. Hvis du efter de 3 måneder stadig føler at du ikke magter uddannelsen, så må du nok droppe og overveje i efterårsferien om det er ikke er bedre du hellere finde et fuldtidsarbejde. 

Mht. din overskrift: nej, du er ikke umulig - du er bare almindelig, hvilket også er fint.


Brugbart svar (0)

Svar #2
10. august 2017 af JulieW99

Kort af det lange: uanset hvilken uddannelse du tager vil der altid være fag du hader. Sådan er det, de skal overståes. Jeg hader dansk, jeg hader fransk, jeg hadede engelsk, jeg hadede billedkunst og samfundsfag var bare røvsygt og noget der skulle overstås. Sådan er det.

Hvis du mener du hellere vil på STX, så gør det. Du kan ikke slippe for en lille smule naturvidenskabelige fag, men hvis du engagerer dig i dem er der rent faktisk chance for at du kan lide dem. Frem til 1.g kunne jeg heller ikke fordrage historie. Jeg synes det var helvedet selv, død kedeligt, og møg tørt. Og nu? Der er det et af mine yndlingsfag. Giv fagene en chance.

Ellers er jeg enig med #1. Hæng lige i og giv det en chance. Jeg bruger også en time til og fra skole, men jeg udnytter den om morgenen til at sove. Om eftermiddagen kobler jeg helt fra med musik. Den tid du skal vente på skolen kan du jo så være smart og bruge på lektier/afleveringer. Så skal du ikke tænke på dét når du er hjemme. Og som ungarbejder kan du altså godt møde på andre tidspunkter end 16.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. august 2017 af guzbak

Nej! :)

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Skriv et svar til: Er jeg umulig?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.