Studievejledning

er det snyd?

10. august 2017 af mikkel981

Hej.

1. Er det snyd, hvis man får en anden person til at rette ens aflevering, men man samtidig lærer fejlene?

2. Er det snyd, hvis læreren stiller et spørgsmål, og man skynder sig at google det, og derefter rækker hånden op?


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. august 2017 af Mathias7878

1. På en måde ja og nej. Det er snyd, fordi du dermed ikke selv har lavet hele opgaven - du har jo heller ikke en til at rette din opgave til en eventuel eksamen.

2. Nej.

- - -

 

 


Brugbart svar (0)

Svar #2
10. august 2017 af OliverHviid

Efter min mening:

1. Ja

2. Ja


Brugbart svar (0)

Svar #3
10. august 2017 af Smut1

Jeg synes det afhænger af, hvilken aftale der er indgået med den pågældende lærer. De fleste lærere vil nok mene, at der er tale om snyd i tilfælde nummer to.


Brugbart svar (0)

Svar #4
10. august 2017 af Justitia

1) Ja

2) Ja


Brugbart svar (0)

Svar #5
10. august 2017 af Anders521

1. Er det snyd, hvis man får en anden person til at rette ens aflevering, men man samtidig lærer fejlene?

Betragt følgende scenarie: du er elev der har brug for hjælp i et eller flere fag. Som følge søger du om hjælp på lektieforum (f.eks. studieportalen) eller betaler en universitetsstuderende til at hjælpe dig bl.a. med rettelse af aflevering. I sådan et scenarie vil jeg ikke tro at der er tale om snyd eftersom dette form for hjælp ikke er fastlag som værende snyd.

2. Er det snyd, hvis læreren stiller et spørgsmål, og man skynder sig at google det, og derefter rækker hånden op?

Her er der tale om en handling der sker under en undervisningssituation. Her tror jeg heller ikke man snyder medmindre brugen af teknologi som en smartphone eller PC er udelukket i undervisningen.


Brugbart svar (1)

Svar #6
11. august 2017 af Stats

1. Er det snyd, hvis man får en anden person til at rette ens aflevering, men man samtidig lærer fejlene?

2. Er det snyd, hvis læreren stiller et spørgsmål, og man skynder sig at google det, og derefter rækker hånden op?

Rette ens aflevering... Hvis der er tale om, at personen i sine rettelser skriver svaret - så ja... Men hvis rettelserne er f.eks:

Mikroøkonomi handler om det samfundets økonomi og makroøkonomi er de enkelte virksomheders økonomi. [...]. Oplevelsesøkonomien får en større betydning for de enkelte virksomheder [...]

Og der ikke står forklaring - så vil jeg mene at der ikke er tale om snyd - da retteren leder op til at opgaveskriver selv skal eftertjekke de overstregede markeringer... Men hvis der er kommentar som: "Det er omvendt". Så vil jeg mene det er snyd....

Hvis retteren måske skriver: Se side XXX, som en forklaring - så vil jeg mene det er på grænsen, eftersom retteren ikke giver svaret - men servere svaret på et sølvfad.
---------------------------------------
Den med at man Googler svaret... Altså... Du kan ikke svaret - Du Googler - Du finder svaret - Du får læreren til at tro, at du kunne svaret - Du får credit for dit svar.. Altså - SNYD. Hvis du derimod gør læreren opmærksom på, at du måtte finde information for at kunne besvare spørgsmålet - så er det ikke snyd, idét at du har gjort læreren opmærksom på, at du ikke kunne svaret, men gerne ville kende svaret.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #7
12. august 2017 af mikkel981

Tak for alle jeres svar.


Brugbart svar (0)

Svar #8
24. august 2017 af guzbak

1. Jeg synes ikke det er snyd at få feedback, så længe du selv har lavet opgaven.

2. Ja. Man skal jo huske sine referencer ;-) Så hvis du siger du lige har fisket det op fra wikipedia, så er det det noget andet (eller hvad...) 

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Brugbart svar (0)

Svar #9
13. september 2017 af M@ds (Slettet)

#0

Hej.

1. Er det snyd, hvis man får en anden person til at rette ens aflevering, men man samtidig lærer fejlene?

2. Er det snyd, hvis læreren stiller et spørgsmål, og man skynder sig at google det, og derefter rækker hånden op?

Nogle af de andre svar handler om hvad folk SYNES. Det skal du ikke lade dig narre af. Der er regler på området, så det er lige meget om man SYNES det ene eller det andet. 

?Nr. 1: Ja, det er snyd. Din opgave skal være lavet af dig og kun dig, og det er ikke tilladt at få andre til at rette den (inkl. at få læst korrektur) eller at indlevere noget som allerede er bedømt én gang.

Nr. 2: Om det er snyd, kommer an på om læreren tillader at der googles. Nu handler det spørgsmål mere om hvad der sker i klasseundervisningen, og ikke om skriftlige opgaver eller mundtlige prøver, så det giver ikke megen mening at tale om "snyd".


Skriv et svar til: er det snyd?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.