IT

Hvilke IT-Jobs kan ikke outsources?

21. august 2017 af BobsLarsen (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg skal til at vælge et it område, og da jeg har hørt at bland andre inderne er gode til IT vil jeg gerne vælge med omhu.
Der MÅ være nogle områder hvor det ikke er "smart" at oursource arbejdet i udlandet.
Har i nogle ideer om det.

Jeg ved der er mangel på it-folk i Danmark allerede i forevejen, men jeg tænker 5-10 år i fremtiden.
Jeg har ikke nogen imod at ramme et område hvor udbuddet et er lavt.


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. august 2017 af B4 (Slettet)

Danske callcenterstillinger bliver generelt ikke outsourced til Indien med mindre engelsktalende support er ønsket, og folk der skal arbejde med udstyr i Danmark har også generelt brug for at være i Danmark, så jeg har svært ved at se en stor trussel på de områder. Her er et par relevante steder, du kan starte:

Frontline PC-supporter

Data- og kommunikationsuddannelsen

Hvis du fokuserer på visuelt design (af hjemmesider/software), vil du sikkert også skulle have en del brugerkontakt, og så kan du heller ikke så godt sidde i Indien. Her er et par interessante veje til den slags:

Multimediedesigner

Web-integrator

Ang. programmering/udvikling:

Når konsulenthuse outsourcer udviklingsopgaver, har de stadig brug for kundekontakt. De outsourcer ikke nødvendigvis alting. Det er trods alt lettere, når man mødes ansigt til ansigt. Måske kan et fokus på arkitektur, design, arbejdsmetoder (fx. SCRUM) og udvikling af et sælgergen være en fordel.

Jeg tvivler på, at udvikling militært udstyr bliver sendt til Indien, og jeg kunne forestille mig, de bruger programmeringssproget C++ til den slags, men det er nok en god idé at kigge jobannoncer igennem og se, hvad firmaer efterspørger. FE og PET outsourcer nok heller ikke meget, og de søger folk ind imellem. Du kan også kigge på Systematic, der ihf. tidligere har lavet noget udstyr af militær karakter.

Systemer til robotter og maskiner kræver sikkert også en del tilstedeværelse. Måske sproget Prolog og AI (kunstig intelligens) kunne være relevant. Der er også sproget Visual Prolog, som bliver udviklet af et dansk firma, Prolog Development Center.

Datamatiker

IT

Der er mange flere uddannelser at vælge mellem, og du behøver ikke nødvendigvis tage en i Danmark eller tage en overhovedet. Hvis du er selvlært, er der stadig mange arbejdsgivere, der gerne vil tage dig ind. Du kan også tage en lang række forskellige certificeringer for at bevise dine evner.


Brugbart svar (0)

Svar #2
22. juli 2018 af ThoreNissen (Slettet)

Hos kreer.dk oplever vi at opgaver som SEO, annonceringer på diverse platform og generelt on-page opgaver stadig bliver lavet i Danmark. 


Skriv et svar til: Hvilke IT-Jobs kan ikke outsources?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.