Fysik
Varmeledning
Jeg har lidt problemmer med denne opgave kan ikke se hvor jeg har lavet en fejl. Resultatet skal gerne give 11 g.
En metalstang med længden L=L1+L2 og tværsnitsareal 5 cm2 består af et stykke kobber med længden L1=0.40 m og et stykke aluminium med længden L2=0.50 m. Kobberenden er i termisk kontakt med flydende kvælstof, som har temperaturen 77 K (nitrogens kogepunkt). Aluminiumsenden befinder sig i luft med temperaturen 25 C. Varmeledningskoefficienten for kobber og aluminium er henholdsvis 386 W/(K⋅m) og 220 W/(K⋅m). Der ses bort fra varmetransport til omgivelserne og fra strålingsvarme. Fordampningsvarmen af kvælstof er 200 kJ/kg. Hvor meget nitrogen fordamper i løbet af 60 s på grund af varmeledning gennem metalstangen?
Jeg har vedlagt mine udregninger. har virkelig brug for hjælpen tak :)
Svar #2
24. august 2017 af peter lind
Jeg kan ikke se hvor de 401/40 kommer fra. Det biver 2.005kJ/200kJ/kg
Svar #3
24. august 2017 af aboruc (Slettet)
Men det passer også fint for det giver de 10.025 g men det skulle gerne give 11 g
Svar #4
25. august 2017 af hesch (Slettet)
Jeg forstår slet ikke beregningen af temperaturen hvor de to metaller mødes.
Kobberparten får varmeledningsevnen 0.4825 W/K og Al-parten 0.2200 W/K.
Den samlede varmeledningsevne bliver så ( 0.4825 * 0.2200 ) / ( 0.4825 + 0.2200 ) W/K = 0.1511 W/K, svarende til beregning af modstand i paralleltkoblede modstande.
ΔT fra ende til anden = 221.15 K → P = 33.4158 W
Læs: #2 er rigtig
Svar #6
25. august 2017 af hesch (Slettet)
#5: Ja, men det er dine lidt omstændelige beregningsprincipper jeg gør opmærksom på.
At benytte elektriske ækvivalenter i form af elektriske modstande og kondensatorer er langt enklere. Tag stålskelettet i et højhus, sæt en svejser til at svejse to bjælker sammen og beregn temperaturstigningen i konstruktionens omgivende knudepunkter: Med et elektrisk ækvivalent for varmeledningsevner og -kapaciteter kan du opstille N ligninger med N ubekendte vha. Kirchhoffs love, til beregningen.
Det var "bare" det, jeg ville sige: Opgaven her er jo blot to modstande sat i serie: R = R1 + R2.
Skriv et svar til: Varmeledning
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.