Oldtidskundskab

Odysseen sang 1

04. september 2017 af WMC - Niveau: B-niveau

Er der nogen der har, en dybdegående resume og analyse af odyssen sang 1. Mine noter er blevet væk fra mig, så jeg ville hører om nogen kunne hjælpe bare en lille smule.

Alt hjælp vil blive værsat :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. november 2017 af Okcomputer (Slettet)

Jep jeg har en masse fra 2.g :)

Første sang v. 1 - 155

1)Hvad fortæller Zeus om Aigisthos på gudeforsamlingen?

Aigisthos ægtede kong Agamemnon’s kone og myrdede ham da han kom hjem og så det. Inden det sendte de Hermes afsted for at advare ham om ikke at gøre det, men Agamemnos valgte at gøre det alligevel = død.

Zeus fortæller at hans død er velfortjent. Han er sur, derfor kalder han ind til forsamling

2) Hvilke ting vedtages til slut på gudeforsamlingen?

At Athene forklæder sig som menneske (kong Menthes) og tager til Ithaka hvor hun får Telemachos (Odysseus søn)  til at rejse ud og finde informationer om sin far.

Athene forklæder sig som Menthes: guder kan optræde i menneskeskikkelse/er. Det kaldes antropomorfe

De beslutter altså at de vil hjælpe helten Odysseus hjem. Hermes skal tage til Ogygias ø for at meddele gudinden at det er Zeus’ beslutning at Odysseus skal hjem. Athene rejser til Ithaka (Odysseus’ hjem) for at give hans søn håb om hans faders hjemvendelse.

3) Hvordan behandler Telemachos Mentes, da han modtager ham på Ithaka? Giv tre eksempler!

Venlighed og velkomst, samtidig med at han udspørger ham

Gæstfri og behandler gæsten meget fint

Vi får et godt indtryk af ham

Gæstevenskabets regler:

Telemachos er den perfekte vært/ideal = når man får gæster spørger man ikke om hvorfor de er kommet, men er åben og høflig. Der er en fast rækkefølge som følges, hvis reglerne brydes er det fordi der er noget andet på spil. Sådan her burde man som ung mand være vært i oldtidsskabets Grækenland:

Måltid (v. 123) -> han viser vej, og fjerner våben. de spiser mad, er en god vært

Ærinde (v. 124) -> nu kan man stille spørgsmål til sin gæst om hvad han vil have, hvorfor kan er kommet osv.

……. og senere → (vi læser ikke dette i 1. sang)

Bad (v.310)

Gave (v.311)


Svar #2
02. november 2017 af WMC

Mange tak for hjælpen jeg sætter pris på det.

Brugbart svar (0)

Svar #3
02. november 2017 af Okcomputer (Slettet)

Det var så lidt! 

Håber det kunne bruges, da det alligevel er den 4. september du bedte om hjælp.

godaften :)


Skriv et svar til: Odysseen sang 1

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.