Matematik

Opgave med ligning

17. september 2017 af Simbaceci (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej. 

Jeg har lidt problemer med at løse denne opgave:

Tabellen (se vedhæftet fil) viser vægten af vinderens cykel i en række Tour de France cykelløb. Der er med tilnærmelse tale om en sammenhæng af typen.

f(x) = a * x + b

hvor x er antal år efter 1980, og f(x) er vægten af vinderens cykel, målt i kg.

a) bestemt a og b

Jeg er kommet frem til, at b må være startvægten, altså 10,2 kg, men hvordan finder jeg a? 

Mvh.

Brugbart svar (0)

Svar #1
17. september 2017 af peter lind

Brugbart svar (0)

Svar #2

foretag lineær regression på de data

Svar #3
17. september 2017 af Simbaceci (Slettet)

Hvad mener du med det?

Brugbart svar (0)

Svar #4

Du må da have lært om lineær regression, hvis du har fået den opgave. Det er noget man laver i et CAS værktøj eller regneark. Du kan også plotte punkterne ind i et koordinatsystem og tegne en rett linje, der følger punkterne så godt som mulig

Brugbart svar (0)

Svar #5
17. september 2017 af Mathias7878

Hvis en lineærregression foretages, vil du nok finde ud af, at startvægten ikke er 10,2 kg, men nok meget tæt på :)

Du kan kun benytte formlerne:

a = \frac{y2-y1}{x2-x1}

og

b = y1-ax1

eller

b = y2-ax1

til at bestemme a og b, hvis du kun har to punkter opgivet. Hvis der er opgivet flere, som der er i dit tilfælde, skal du foretage en lineærregression, som så giver dig den bedst mulig passende rette linje.

Som #4 nævner kan en lineærregression foretages i et CAS-værktøj, f.eks. TI-snpire eller Excel eller lignende programmer.

- - -

Skriv et svar til: Opgave med ligning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.