Matematik
An2
Jeg ændre (meget lidt i opgave)...
Vi får givet at A1 ⊇ A2 ⊇ A3 ⊇ ...
Vi har også μ(An) ≥ 10, for n ≥ 1
Vælger vi mængden A = n=1∩∞ An.
Spørgsmålet: Kan vi da konkludere at μ(A) ≥ 10?
-----------------------------------------------------------------------------------
Min tænke går lidt til... Hvis A1 ⊇ A2 , da er A1∩A2 = A2... Generelt har vi da An-1∩An = An.
Derfor har vi:

Da der selvfølgelig gælder, at μ(An) ≥ 10, for n ≥ 1, så må der også gælde at μ(A) ≥ 10...
Men jeg har snakket med nogen der mener, at fællesmængden bør være den tomme mængde - men så har de vel også brudt kravet om μ(An) ≥ 10? En søgning på internettet slutter, at hvis mængden var en overtællelig mængde, da ville ovenstående give den tomme mængde - - dog havde de heller ikke noget krav om at μ(An) ≥ 10...
Tilbage til min besvarelse.... Hvis man vælger et n0 som har egenskabet at μ(An0) = 10, så vil der for alle n>n0 også give μ(An) = 10... Altså; mit svar vil være ja
Svar #1
04. oktober 2017 af VandalS
Det er muligt at konstruere en familie af mængder (f.eks. i målrummet
) hvor hver mængde i familien har uendeligt mål, men hvor fællesmængden af familien er tom.
Svar #2
04. oktober 2017 af Stats
Ok.. Men også hvis μ(An) ≥ 10 for alle n ≥1 og inklusionen gælder...? Altså... I tilfældet ovenfor, kan vi ikke finde et n0 som hvorved μ(An0) < 10
Mvh Dennis Svensson
Svar #3
04. oktober 2017 af SådanDa
https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1778334
Jeg har lavet et løsningsforslag til en lignende opgave i denne tråd.
Skriv et svar til: An2
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.