Fysik

Kvantebetingelsen

06. oktober 2017 af Imhotep (Slettet) - Niveau: B-niveau

Kære Forum!

Jeg har i min bog (OrbitBSTX) stødt på et begreb som jeg ikke helt forstår, kvantebetingelsen. Emnet vi har om er atomfysik. Er der nogen, der vil være venlig at forklare hvad det er, og hvilken betydning det har for absorptionsspektre?

Jeg har vedhæftet et uddrag fra min bog, hvis det kan hjælpe.

Tak på forhånd,

Imhotep

Vedhæftet fil: Screenshot_345_.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
06. oktober 2017 af peter lind

Brugbart svar (0)

Svar #2

Der skal være nogle betingelser for at absorbtionen kan finde sted. Energien af fotonen skal passe til en overgang. Det samme gælder spinkvantetelle s og det angulære moment l

Brugbart svar (0)

Svar #3
06. oktober 2017 af Eksperimentalfysikeren

Niels Bohr antog, at elektronerne bevægede sig i cirkulære baner, hvor der så gjalt, at mvr = nh/(2π), hvr m er elektronens masse, v er hastigheden, r er baneradius, n er et helt tal og h er Plancks konstant. Det er denne ligning, der kaldes kvantebetingelsen.

Svar #4
06. oktober 2017 af Imhotep (Slettet)

Er det en slags "aktiveringsenergi", der skal tilføres for at absorptionen kan udføres? Og det samme for emission? Eller er det forkert?

Brugbart svar (0)

Svar #5

det er blot energi

Svar #6
06. oktober 2017 af Imhotep (Slettet)

Ok, men er det rigtigt det, jeg har skrevet?

Brugbart svar (0)

Svar #7

emmisionen skal der ikke tilføres energi. Der bruges energi

Brugbart svar (0)

Svar #8
07. oktober 2017 af Eksperimentalfysikeren

Kvantebetingelsen har ikke direkte forbindelse med energi, men med impulsmoment. Når der udsendes eller absorberes lys, sker der samtidig en ændring af impulsmomentet på h/(2π). Bohr opfattede oprindeligt banerne som cirkelbaner, men man fandt senere ud af, at der også er eliptiske baner. I disse baner har elektronerne mindre impulsmoment. Banespringet skal (næsten) altid være mellem to baner, hvor impulsmomentet ændrer sig med h/(2π). Der kan dog også ske det, at elektronen skifter spinretning, hvilket også giver et bidrag på ±h/(2π). Den foton, der udsendes eller absorberes, har et spin på h/(2π).

Svar #9
07. oktober 2017 af Imhotep (Slettet)

Tak for svar. Jeg forstår det ikke fuldt ud, men det giver mig et udgangspunkt.

Imhotep

Skriv et svar til: Kvantebetingelsen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.