Matematik

FSA problemløsning 2014 maj

07. oktober 2017 af NW12 - Niveau: 9. klasse

Hej, nogen der kan hjælpe mig med denne opgave:

Undersøg, hvor mange af de 600 kalendere 9. A skal sælge, for at mulighed 2 giver større
overskud end mulighed 1.

Mulighed 1:
9. A kan sælge hver kalender for 40 kr. De beholder 15 kr. for hver kalender,
de sælger, og skal give 25 kr. til firmaet.
9. A skal levere de kalendere, de ikke sælger, tilbage til firmaet.
Mulighed 2:
9. A kan sælge hver kalender for 40 kr. De beholder 20 kr. for hver kalender,
de sælger, og skal give 20 kr. til firmaet.
9. A skal også give 20 kr. til firmaet for hver kalender, de ikke sælger.

Jeg skal tegne en graf med to funktionsforskrifter, f(x) & g(x). Jeg kan bare ikke finde ud af hvordan jeg skal gøre det, nogen der kan hjælpe og forklare?:). Og jeg skal også finde en funktionsforskrift til dem begge, hjælp!


Brugbart svar (1)

Svar #1
07. oktober 2017 af bach3103

Jeg vil tro det hedder f(x)=40*x-25 og g(x)=40*x-20 da for hver gang at de sælger en kalender tjener de 40 kroner, men "mister" 25/20 også, og hvis du putter begge disse ligninger ind i geogebra burde du kunne se hvor de mødes og på den måde se hvornår hvad kan betale sig bedst :)


Svar #2
07. oktober 2017 af NW12

Tusind tak!!:)

Brugbart svar (0)

Svar #3
08. oktober 2017 af Craoder (Slettet)

Ved brugen af mulighed 1 beholder de 15kr. for hver solgte kalender. Sammenhænget kan altså skrives på følgende måde:

f(x)=15x

Det er vigtigt at bemærke, at de er nødt til at købe 600 kalendere fra firmaet. Ved brug af mulighed 2 koster det dem penge, hvis de ikke sælger alle 600 kalendere:

De beholder 20 kroner per solgte kalender - derfor 20x. Men hvis de skulle stå i en situation, hvor de ikke sælger alle 600 kalendere, så er de nødt til at betale 20kr. for hver kalender, som de ikke har solgt. Hvis x er antal kalendere, de har solgt, og de i alt køber 600 kalendere, så må mængden af kalendere de ikke sælger være 600-x. Vi kan derfor skrive:

g(x)=20x-20*(600-x)

hvilket desuden kan omskrives til følgende ved at gange ind i parentesen:

g(x)=40x-12000

Som bach3103 sagde, så kan disse forskrifter skrives ind i GeoGebra. Her kan du aflæse, hvor de to linjer skærer hinanden :-)


Svar #4
08. oktober 2017 af NW12

Tusind tak!!;)

Brugbart svar (0)

Svar #5
08. oktober 2017 af Craoder (Slettet)

Det var så lidt!

Held og lykke med resten af opgaven :)


Svar #6
08. oktober 2017 af NW12

Jo tak;)). Kan det passe at 9A skal sælge 480 kalendere for at mulighed 2 giver større overskud end mulighed 1?:). Craoder?

Brugbart svar (0)

Svar #7
08. oktober 2017 af Craoder (Slettet)

Man kan vel næsten sige, at de skal sælge flere end 480. 480 er det punkt, hvor de mødes i pris. Det vil altså ved dette punkt være ligegyldigt, om de vælger mulighed 1 eller 2. Så snart vi kommer over 480, så er det en anden historie :)


Brugbart svar (0)

Svar #8
08. oktober 2017 af Craoder (Slettet)

"Pris" lyder måske lidt mystisk. Jeg mener nu egentlig overskud.


Svar #9
08. oktober 2017 af NW12

Okay, tal;)

Brugbart svar (0)

Svar #10
08. oktober 2017 af Craoder (Slettet)

Selv tak ;)


Skriv et svar til: FSA problemløsning 2014 maj

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.