Fysik
Strøm
Hej
Jeg har længe været i tvivl om dette vedrørende strøm, men har ikke fået et tilfredsstillende svar på spørgsmålet endnu.
Hvorfor er der mange der benævner "vi indsætter en spænding i ledningen", når det er strøm vi har i en ledning. Vil man ikke sige strømstyrke fremfor spænding?
Strømstyrke er defineret som ladning over tid, mens spændingsforskel er defineret som omsat energi pr. ladning.
Håber på svar snarest muligt.
Mvh.
Hashim
Svar #1
13. oktober 2017 af hesch (Slettet)
Det er vist mere korrekt at sige, at "man påtrykker en ledning en spænding" eller "man tilslutter en spænding".
Svar #2
13. oktober 2017 af Eksperimentalfysikeren
"vi indsætter en spænding i ledningen" er mig bekendt noget sludder.
Ud over udtrykkene i #1 kam man benytte"sende en strøm gennem ledningen".
Svar #3
#0: Altså man kan jo sagtens have spænding i en ledning uden at der løber strøm i den: Man undlader blot at belaste den.
Svar #4
13. oktober 2017 af hashim23 (Slettet)
Men spænding er jo omsat energi pr. ladning, så hvorfor ikke bare udtrykke "sende en strøm gennem ledningen"?
Svar #5
Ad #3: Det samme gør sig gældende i fysikundervisningen, hvor man taler om at et vekselmagnetfelt inducerer en strøm i en spole: Det gør det ikke, det inducerer en spænding. Evt. opstår der så strøm som følge af Ohms lov, hvis spolen belastes med en modstand.
Svar #6
#4: Jamen det er jo - som jeg siger - kun muligt hvis ledningen er belastet.
Hvor skulle strømmen da ellers løbe hen ?
Lad nu være med at svare: Gennem ledningen.
Svar #7
Stadig ikke noget brugbart og tilfredsstillende svar, rettere end diskussion.
Svar #8
Man kan sende strøm gennem et lukket ledende kredsløb hvori der kan indgå en ledning.
Hvis jeg lægger en ubelastet ledning på dit skrivebord, kan du da ikke bare sende strøm gennem den, men du kan tilslutte den en spænding. Find det brugbart eller tilfredsstillende som du vil.
Svar #9
Det gav bedre mening, men en erfaren person som dig burde ikke udtrykke sig på en så grov måde. Jeg foretrækker kun hjælp, hvilket hjemmesiden er beregnet til :-)
Svar #10
Jeg finder egentlig ikke sidste sætning i #8 grov, hvis det er den du mener.
Tråden handler om at udtrykke ting på korrekt måde, og hjælper med forslag og argumenterer for, hvorfor jeg finder disse korrekte, eksemplificeret bl.a. ved #5.
Skriv et svar til: Strøm
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.