Fysik

Atomfysik - optisk gitter og spektrallinjer

20. oktober 2017 af annahansenx (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej :) 

Jeg har lavet et forsøg, der gik ud på at finde ud af hvilke stoffer der er i en spektrallampe og en sparepære. Til rapporten skal man skrive et teori-afsnit og lysets afbøjning i et optisk gitter og om spektrallinjer.

Jeg har indtil videre skrevet dette:

"Et optisk gitter opdeler lys i forskellige bølgelængder. Lys med forskellige bølgelængder forlader gitteret i forskellige vinkler. Man kan bruge gitterligningen:

d*sin(\varphi )=n*\lambda

til at beregne hvilke bølgelængder man kan se."

Jeg kunne godt tænke mig at vide om dette er nok om et optisk gitter eller der er mere der skal skrives. Derudover er jeg meget i tivivl om hvad spektrallinjer er.

Håber I kan hjælpe og på forhånd tak hilsen Anna :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. oktober 2017 af Number42

Spektrallinier har bestemte frekvenser/ bølgelængder for det lys der udsendes. 

En spektrallampe udsender et antal af disse spektrallinier og ikke meget andet lys.

Du skulle nok prøve at omformulere hvad et optisk gitter gør.

Fx: du skriver Man kan bruge gitterligningen til at beregne hvilke bølgelængder man kan se.

Gitterligningen har ikke noget at gøre med hvad man kan se, men bestemmer i hvilken retning de forskellige frekvenser/bølgelængder afbøjes


Brugbart svar (0)

Svar #2
21. oktober 2017 af Eksperimentalfysikeren

Det er næsten nok at skrive. Du bør supplere med angivelse størrelsen af gitterkonstanten d for det gitter, du  har brugt.

Når man sender lys fra en spektrallampe gennem et spektroskop, vil man kunne se en række farvede linier. De er billeder af den spalte, der er i indgangen af spektroskopet. Det er disse linier, der har givet anledning til, at man taler om spektrallinier. Hver af dem indeholder lys af én bølgelængde. Man taler så (lidt sjusket, men man ved, hvad man mener) om forskellige spektrallinier, når man i virkeligheden mener forskellige bølgelængder.


Svar #3
23. oktober 2017 af annahansenx (Slettet)

Tusind tak :)


Skriv et svar til: Atomfysik - optisk gitter og spektrallinjer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.