Fysik

bernoullis trykformel

25. oktober 2017 af MrRønn (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Har fået disse opgaver, og er ret tabt. Jeg håber der er en venlig sjæl der kan hjælpe mig.

Opgave 1:

Frostspringning på vandrører liggende på jorden, vandet springer 34 meter op i luften.

Find det hydrostatiske tryk og det statiske tryk.

Det hydrostatiske tryk har jeg styr på, tror jeg.

Phyd = g*h*rho => 9,82*34*1 = 333,88Pa

Men det statiske tryk ved jeg ikke hvordan jeg skal regne.

Opg 2.

While traveling on a dirt road, the bottom of the car hits a sharp rock and a small hole develops at its bottom of its gas tank. If the height of the gasoline is 30 cm, determine the initial velocity of the gasoline at the hole. Discuss how the velocity will change with time and how the flow will be affected if the lid of the tank is closed tightly.

Hvis der er en der kan give mig et hint/en start måde på at finde det statiske tryk, og opgave 5, så er det også okay.

På forhånd tak.

Brugbart svar (0)

Svar #1
25. oktober 2017 af janhaa

Svar #2
25. oktober 2017 af MrRønn (Slettet)

Jeg kan stadig ikke helt lige se mig ud af opgaven, med hvordan jeg kan bruge de oplysninger, til at udregne det.
Jeg synes ikke rigtig at jeg kan finde Po, Pdyn eller V, så det er lidt besværligt

Svar #3
25. oktober 2017 af MrRønn (Slettet)

https://en.wikipedia.org/wiki/Static_pressure

Jeg kan stadig ikke helt lige se mig ud af opgaven, med hvordan jeg kan bruge de oplysninger, til at udregne det.
Jeg synes ikke rigtig at jeg kan finde Po, Pdyn eller V, så det er lidt besværligt

Skriv et svar til: bernoullis trykformel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.