Fysik
Absorption og emission
Hej!
Jeg har en fysik/kemi eksamen, hvor jeg vil snakke om lysspektre og emission absorption. Jeg vil fortælle om et forsøg vi har lavet, hvor vi optagede nogle forskællige spektre (lysstofrør, kviksølvlampe, Solen) med LoggerPro. Bagefter redegører jeg om det er linjespektrum eller kontinueret spektrum (det er fysik delen)
For også at have kemi med har jeg tænkt mig at starte med at fortælle om atomets opbygning. Og bagefter og det periodiske systems opbygelse.
Men jeg forstår ikke hvorfor elektroner laver emission og absorption. Er det fordi de ikke er i deres grundtilstand?
Hvad synes du om min "disposition". til eksamenen?
Svar #1
25. oktober 2017 af peter lind
Ved emissionen er de aldrig i grundtilstanden. De hopper fra en energitilstand til en lavere
Ved absorbtion kan de godt være i grundtilstanden men behøver ikke at være det. De hopper fra en energitilstand til en højere.
Svar #2
26. oktober 2017 af Eksperimentalfysikeren
Absorption vil oftest ske fra grundtilstanden, da atomerne normalt er i denne tilstand. Absorption fra højere tilstande forekommer, f.eks. kan man se Balmerlinierne som absorptionslinier i solspektret.
Normalt kan det, at en spektrallinie optræder som absorptionslinie benyttes som indikator for, at den svarer til en overgang fra grundtilstanden. I solatmosfæren er der så høj temperatur, at en forholdsvis stor del af brinten er i næstnederste energiniveau, hvilket gør det muligt at se Balmerlinierne som absorptionslinier.
Svar #3
26. oktober 2017 af Stjerneskud2016
Mange tak for hjælpen!
peter lind Eksperimentalfysikeren
Så til eksamen kan jeg sige: De atomer som ikke er i deres grundtilstand, og som ligger i en højere energitilstand end deres grundtilstand. Går tilgage til grundtilstanden ved hjælp af emission. Atomet afgiver den ekstra energi. Dette sker ved udsendelse af lys og varme. Fx. Atomerne i en varm gas bliver exciteret (elektronerne kommer op i et højere energiniveau i forhold til grundtilstanden. Når elektroner prøver at komme tilbage til grundtilstanden er det ved hjælp af emission.
Absorption: Absorption vil oftest ske fra grundtilstand, når atomer fx. er i en varm gas. Hvis atomet bliver ramt af den rigtige bølgelængde bliver den absorberet og atomet bliver exciteret, og kommer i en højere energitilstand. Atomet absorberer den rigtige mængde af lyset, som elektronen har brug for, for at lave et spring fra en lavere energitilstand til højere.
Kan man godt sige det?
Svar #4
26. oktober 2017 af Eksperimentalfysikeren
Det ser ikke helt tosset ud. En enkelt detaille i anden linie: ". Går" bør være ", går". (ikke punktum, men komma)
Skriv et svar til: Absorption og emission
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.