Fysik

kosmologi

16. november 2017 af hejsss (Slettet) - Niveau: B-niveau

a) Beregn, ved hvilken bølgelængde den kosmiske baggrundsstråling har maksimal intensitet?
b) Hvilken del af det elektromagnetiske spektrum svarer dette til?


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. november 2017 af swpply (Slettet)

a) Jeg antager at du sprøger om den kosmisk mikrobølgebaggrundsstråling og ikke blot den kosmiske baggrundsstråling. Brug at den kosmisk mikrobølgebaggrundsstråling har en temperatur på ca. 2.7 K, samt wiens forskydningslov da der er tale om sortlegemestråling.

b) "Clue is in the title" kosmisk mikrobølgebaggrundsstråling.


Svar #2
16. november 2017 af hejsss (Slettet)

Nej det ikke kosmisk mikrobølgebaggrundsstråling.

der står kosmiske baggrundsstråling i FysikABbogen 2


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. november 2017 af swpply (Slettet)

De mener den kosmiske mikrobølgebaggrundsstråling, da det giver ikke mening at sprøge om den kosmiske stråling generalt.


Svar #4
16. november 2017 af hejsss (Slettet)

Kan du måske hjælpe med opgaverne :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
16. november 2017 af swpply (Slettet)

Ja, det har jeg allerede gjort

#1

a) Jeg antager at du sprøger om den kosmisk mikrobølgebaggrundsstråling og ikke blot den kosmiske baggrundsstråling. Brug at den kosmisk mikrobølgebaggrundsstråling har en temperatur på ca. 2.7 K, samt wiens forskydningslov da der er tale om sortlegemestråling.

b) "Clue is in the title" kosmisk mikrobølgebaggrundsstråling.

Hvad er du itvivl omkring ?

Du skal blot bruge det i grønt.


Svar #6
16. november 2017 af hejsss (Slettet)

Kan du måske komme i dybde med opgave A og B er virkelig lost

tak


Brugbart svar (0)

Svar #7
16. november 2017 af swpply (Slettet)

Prøv at slå wiens forskydningslov op i indholdsfortegnelsen bagerst i din fysik bog. Det er ikke for at lyde arogrant, men hvis intet af de jeg har skrevet før ikke for en klokke til at ringe. Bør du nok overveje at genlæse relevante kaptiler af din fysik bog.

Problemet er, at jeg næppe kan sige mere om opgaven uden at renge den for dig. Og det lære du ikke noget ved.


Svar #8
16. november 2017 af hejsss (Slettet)

okay tak


Brugbart svar (0)

Svar #9
16. november 2017 af swpply (Slettet)

Jeg vil gerne hlælpe, det kræver bare at du enten prøver at bruge noget af de jeg har skrevet eller at du præcisere hvad du problemer med.


Skriv et svar til: kosmologi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.