Matematik

Formuleringer

18. november 2017 af Mie12345678 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg er bange for at jeg kommer til at bruge de samme formuleringer som jeg har brugt her i studieportalen til eksamen. Fx nogle gange skriver jeg: jeg indsætter det i den anden ligning, jeg bruger produktregel, jeg sætter ligningen lig med 0 osv. Hvis jeg skriver de samme formuleringer til eksamen vil det blive betragtet som snyd eller plaigeringen?

Brugbart svar (0)

Svar #1
18. november 2017 af AskTheAfghan

Det er okay at benytte lignende formuleringer, når man selv arbejder på et problem (uden kopi af løsningen som du ikke har lavet), og det kan ikke betragtes som den ene eller den anden.


Brugbart svar (0)

Svar #2
18. november 2017 af ringstedLC

Det gør heller ikke noget, hvis du afkorter dine tekster lidt. Det er jo ikke en dansk stil.

"jeg indsætter det i den anden ligning"

Indsættes i ligning n:

Produktreglen:

"jeg sætter ligningen lig med 0"

f(x) = 0:


Svar #3
18. november 2017 af Mie12345678 (Slettet)

Men hvis jeg kommer til at bruge de samme formuleringer vil det blive plaigeringeh

Svar #4
18. november 2017 af Mie12345678 (Slettet)

Fordi til eksamen løser jeg opgaven selv

Brugbart svar (0)

Svar #5
18. november 2017 af AngelOneOne

Hej,

Brug af ord og vendinger der er almindelige, f.eks. "til brug for løsning af ligningen sætter jeg den til f(x)=0", er ikke et plagiet, når du selv løser ligningen. Hvis det var plagiat, ville du blive dømt for plagiat bare du åbnede munden, eller skrev noget (alt du kan sige/skrive, er med garanti blevet sagt/skrevet før). Et plagiat er, hvis du f.eks. kopierer hele eller dele af en tekst uden kildeangivelser, eller kopierer hele løsningen af et problem, uden selv at løse det.

Fordi du anvender almindelige ord og vendinger til forklaring af et matematisk problem/løsning, kommer du ikke i problemer i forhold til plagiat.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #6
18. november 2017 af Mie12345678 (Slettet)

Så jeg skal ikke være bekymret hvis jeg fx skriver jeg sætter lig mig med 0 eller jeg sætter i den anden ligning. Jeg er så bange for at man kan blive bortvis fra uni.

Brugbart svar (0)

Svar #7
18. november 2017 af AngelOneOne

Hej,

Nej - Det ville jeg ikke være bekymret for, så længe du holder dig til almindelige vendinger og almindeligt sprogbrug. Husk på - Det skal jo også være muligt at gennemføre en eksamen. Så længe du holder dig fra at citere hele eller dele af tekster andre har lavet (med mindre du bruger kildeanvisninger), og så længe du løser dine opgaver selv (og ikke kopierer hvad andre har lavet), er der ikke noget at være urolig for. Hvis det at dømme som værende plagiat var at bruge almindelige vendinger, ville det jo også være plagiat at bruge en ligning som nogen (andre end dig) har fundet, til at løse et problem. Tænk på hvad de ville give af udfordninger hvis f.eks. du ikke måtte bruge Pythagoras' læresætning eller andre fundamentale matematiske principper til at løse dine opgaver, uden det blev betragtet som plagiat??

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #8
18. november 2017 af Mie12345678 (Slettet)

Ja lige præcis. I dette indlæg har jeg fx skrevet: jeg sætter i den anden ligning, hvis jeg gør det eksamen vil det gør noget. Jeg løser jo opgaven selv

Brugbart svar (0)

Svar #9
18. november 2017 af AngelOneOne

Hej,

Du kan ikke blive beskyldt for plagiat for noget du selv har skrevet... Du kan ikke plagiere dig selv. Og igen, enkeltsætninger er ikke plagiater (med mindre de er meget specifikke og om helt særlige ting). Statements er ikke plagiater - Hvis jeg siger "Jorden er rund", så er det et statement ikke et plagiat. Hvis jeg siger "Jorden er rund, det har jeg bevist som den første", så er det plagiat, for du tager æren for andres arbejde. Hvis jeg siger "Jorden er rund, det kan jeg bevise", så er det ikke et plagiat, selv om jeg bruger samme metode som pågældende der beviste at Jorden er rund, benyttede sig af.

Håber du kan se forskellen på de tre sætninger.

Plagiat er i det store hele noget, hvor du foregiver at have skrevet, opdaget, undersøgt, osv. noget du blot har kopieret fra andre. Hvis du undersøger noget, selv stiller resultaterne op, beregner på dem og når frem til en konklusion, er det IKKE plagiat, selv om andre har lavet det samme før dig. Det er kun plagiat, hvis du bruger de andres data, beregninger og/eller konklusion. Du må gerne gengive uddrag, hvis blot du skriver hvor og hvem du har disse uddrag fra.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Formuleringer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.