Matematik

Bestem vinkel.

22. november 2017 af hugoh07 - Niveau: B-niveau

Jeg søger hjælp til denne opgave.

Jeg mener selv, at man ikke får nok oplysninger for at kunne løse opgaven. Men det kan være, at en af jer ser noget, som jeg har overset :)

Tak på forhånd!

Vedhæftet fil: Udklip.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
22. november 2017 af StoreNord

Jeg tror  en sigtelinje gennem D og B rammer halvcirklens centrum.
Radius er        1,00-0,20


Brugbart svar (0)

Svar #2
22. november 2017 af StoreNord

cos=\frac{hos}{hyp}


Svar #3
22. november 2017 af hugoh07

Jeg har også været over den tanke. Men det bliver bare ikke rigtigt fortalt, eller vist, i opgaven. Det synes jeg det burde. Men jeg tror, at jeg vælger besvare opgaven på den måde. Så tak for hjælpen :)


Brugbart svar (0)

Svar #4
22. november 2017 af StoreNord

Skærmbillede fra 2017-11-22 22-56-18.png


Brugbart svar (0)

Svar #5
22. november 2017 af SuneChr

Vi kan ikke vide, om forlængelsen af BD vil gå gennem halvcirklens centrum.
Oplysningen om karrets længde er lidt overflødig. Noget tyder på, at opgaveteksten er en del af noget mere, hvor det sikkert fremgår, at forlængelsen af BD vil gå gennem halvcirklens centrum.


Brugbart svar (0)

Svar #6
23. november 2017 af StoreNord

-Skærmbillede fra 2017-11-23 00-04-17.png


Brugbart svar (0)

Svar #7
23. november 2017 af SuneChr

Vi  a n t a g e r ,  at karrets ben flugter med halvcirklens centrum. Da vil vi få den retvinklede trekant med kateterne 0,5 og 1  og hypotenusen 1,1 . Disse mål opfylder ikke Pythagoras sætning. Vi ser da, at forlængelsen af BD  i k k e  vil gå gennem halvcirklens centrum.
Spørgeren har ret i, at der mangler givne mål i opgaven, men vedkommende har måske gemt resten af opgaven? Oplysningen om karrets længde må jo også skulle bruges til noget.


Brugbart svar (0)

Svar #8
24. november 2017 af SuneChr

Som skitseret i # 6 :
Lægges x-aksen gennem DC og y-aksen gennem BA vil vi for lille cirkel have ligningen
C_{lille}    (x + 1/2)2 + y2 = (3/10)2
og store cirkel

C_{store}  x2 + (y - 1)2 = (4/5)2
En eksakt beregning af de to cirkler viser, at de ingen punkter har fælles.
Herefter kan det i # 7 korrigeres, at der faktisk ingen oplysninger mangler, men at vi så må sige, at de oplysninger der er givne i opgaven gør, at karrets ben ikke kan være vedhæftet karret og underlaget på én gang.


Skriv et svar til: Bestem vinkel.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.