Matematik

SIR-modellen

04. december 2017 af 12345hey - Niveau: A-niveau

Hej allesammen.

Jeg har virkelig brug for hjælp og det haster endda.

Jeg har et par spørgsmål om SIR-modellen i matematik.

1. Hvad skal man hovedsageligt have fat i, i en SIR-model, hvis man skal bruge den til SRP, og hvad skal man derudover inkludere i opgaven.  

2.  Når man skal lave grafer i maple eller excel for en bestemt epedemi, skal man så kun bruge det præcise tal for: Raske, syge og immune/døde, eller skal man derimod bruge nogle statestikker til at lave de tre grafer?

Håber i forstår hvad jeg mener..

Tak på forhånd


Brugbart svar (1)

Svar #1
04. december 2017 af Egofaciens

Hvad mener du med, hvad man hovedsagligt skal have fat i? Sådan med hensyn til andre aspekter, du kan inddrage, hvis du gerne vil skrive om SIR-modellen, eller hvordan?

Du skal vel bruge SIR-modellen til at beskrive noget som f.eks. et sygdomsforløb, eller?


Svar #2
04. december 2017 af 12345hey

Ja det er hvad jeg mener.

Mit spørgsmål er, hvis jeg eksempelvis kender antallet af befolkningen og antal døde, kan jeg så benytte SIR-modellen til at lave graferne?


Brugbart svar (1)

Svar #3
04. december 2017 af Egofaciens

Det kommer an på hvilken sygdom, du skal lave modelleringen over. Ved hjælp af SIR-modellen kan man lave forskellige modelleringer over mange forskellige sygdomme. Tag dog højde for, at ifølge SIR-modellen vil de, der har været sygdomsramte, og nu er behandlede, udvikle immunitet for sygdommen, og dermed ikke kunne få sygdommen igen. Sygdomme du kan vælge: ebola, pest, kolera, osv....

Hvis du vælger en sygdom, der dog ikke giver immunitet, og man dermed er i risiko for at få sygdommen igen, kan du vælge SIS-modellen. Her kan de inficerede individer blive raske, for dernæst at blive inficerede igen. For en SIS-model kunne du vælge en sygdom som f.eks. influenza, klamydia, osv...


Brugbart svar (1)

Svar #4
04. december 2017 af Egofaciens

Men ja, det vil jeg tro, du godt kan. Det er dog lidt tid siden, at jeg har beskæftiget med mig SIR- samt SIS-modellen, til at kunne svare dig med sikkerhed.. Desværre!


Svar #5
04. december 2017 af 12345hey

Jeg har nemlig om pesten. Jeg får at vide at populationen var på 30.000 mennesker og antal begravede var på 1146, hvilket er 3,8% af populationen. Jeg får dog ikke at vide hvor mange der er smittede. Derfor undrer det mig om, jeg stadig kan lave graferne ud fra de givne informationer.


Brugbart svar (1)

Svar #6
04. december 2017 af Egofaciens

Hmm, det kan jeg godt se. Er jeres SRP-periode startet? Hvis jeg var dig, ville jeg hurtigst muligt få et vejledningsmøde med mine vejledere, og spørge dem ind til, hvordan du skal gribe opgaven an.

Jeg har desuden en gammel opgave omkring SIR-model samt SIS-modellen, som jeg kan sende, hvis det er. 


Svar #7
05. december 2017 af 12345hey

Ja, den starter imorgen. Jeg talte med min matematik-lærer i dag, og han sagde hvis ikke jeg kunne finde nogle kilder som beskrev antal smittede, måtte jeg blive nødt til at antage et tal i stedet. 

Det kunne desuden være dejligt hvis du ville sende opgave :)


Skriv et svar til: SIR-modellen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.