Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Hvordan kombineres skråt kast og vandraketter i min opgave?

05. december 2017 af Michel0 (Slettet)

Hej alle derude

Jeg har virkelig virkelig brug for hjælp til min SRP opgave.

I min opgave skal jeg både behandle emnet om raketter (raketters bevægelse, raketligningen, separation af de variable) og skråt kast (med og uden luftmodstand) - altså forekommer denne opgave at være ekstrem svær.

I min opgave har jeg lavet et forsøg hvor jeg finder sammenhængen mellem hvor langt raketten når og den vinkel den bliver affyret fra - og jeg har skullet lave et forsøg hvor jeg bestemmer formfaktoren af min vandraket hvorefter jeg skal bruge denne til at opstille en model for et skråt kast MED luftmodstand også løse denne model numerisk (numerisk løsning af differentialligninger ved hjælp af eulers metode)

Jeg sidder så tilbage med det spørgsmål (problem) - hvordan skal jeg koble disse to til hinanden --> altså hvordan skal jeg beskrive sammenhængen mellem skråt kast og raketter - de må jo have noget med hinanden at gøre og det har de jo tænker jeg - eller tager jeg helt fejl???

Har det måske noget at gøre med at ved en skrå opsendelse af raketter, så forekommer også skråt kast eller....???

Jeg håber utroligt meget at nogen vil hjælpe mig da det er en meget vigitg opgave...:)

Brugbart svar (0)

Svar #1
05. december 2017 af peter lind

Bevægelse af en raket er jo det skrå kast med tilføjelse af rakettens kraft og massetabet

Svar #2
05. december 2017 af Michel0 (Slettet)

Tænker du så at jeg skal kombinere bevægelsesligningerne for det skrå kast og raketligningen? I så fald hvordan skal jeg gøre det?

Mvh.

Brugbart svar (0)

Svar #3
05. december 2017 af peter lind

Du skal bare tilføje den kraft og ændringer af masse som følge af raketligningen. Mere generelt skal du have raketligningen med tilføjelse af tyngdeaccelerationen

Svar #4
06. december 2017 af Michel0 (Slettet)

Okay, så det er bare raketligningen med luftmodstand?

Svar #5
06. december 2017 af Michel0 (Slettet)

Måske du kunne hjælpe med at opstille et udtryk...

Brugbart svar (0)

Svar #6
06. december 2017 af peter lind

Fx = -vexdm/dt

Fy = -veydm/dt -mg

ve er hastigheden af den udsmidte gas

Skriv et svar til: Hvordan kombineres skråt kast og vandraketter i min opgave?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.