Fysik
kapacitator
Hej folkens. Jeg går på stx i københavn og har fysik A hvor jeg har følgende spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med. Det lyder
En pladekapacitator har et pladeareal på 900 cm^2. Afstanden mellem pladerne kan varieres, men er til start 3,0 cm. Beregn dens kapacitans
2) Kapacitoren oplades ed at tilslutte pladerne en spændingskilde på 2500 V. Tilslutningen til spændingskilden fjernes, og pladeafstanden halveres. Hvilken spændingsforskel er der nu mellem pladerne, og hvilken ladnng er der på pladerne?
Kan nogle hjælpe specielt til opgave 2
Har løst opgave 1 på følgende måde
Formel: Epsilon0*A/d
(8,85*10^-12 F/m*900*10^-4m^2)/3,0*10^-2.=2.5*10^-11.
Kan nogle muligvis forklare mig her hvorfor man skal opløfte 10^-4 og opløfte 10^2. Og så hjælpe til spørgsmål 2 som jeg slet ikke forstår hvordan jeg løser
Svar #2
05. december 2017 af peter lind
1m2 = 104cm2
Q = C*V
når elektricitestskilden fjernes og pladeafstanden halveres er Q uændret
Svar #4
05. december 2017 af peter lind
Fordi pladearealet er angivet i cm2 og formlen er i standartsystemet og dermed for arealet i m2
Svar #5
06. december 2017 af Eksperimentalfysikeren
Det er faktsik ikke formlen, der er i standardsystemet. Det er ε0. Den opgives i standardsystemet til 8,85*10-12F/m, men kan lige så godt angives til 8,85*10-14F/cm eller 2,25*10-13F/in.
Misforståelsen opstår fordi der er en del formler, hvor der er en konstant, hvis talværdi er 1 i standardsystemet. F.eks skriver vi F = m*a, men formlen er faktisk F = k*m*a. I standardsystemet gælder k = 1N/(kg*m/s2).
Skriv et svar til: kapacitator
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.