Historie

Forklar hvorfor der opstod en ungdomskultur i 1950erne?

06. december 2017 af HFNU (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg skal besvare nogle spørgsmål i forhold til en opgave i historie ungdomskultur, herunde skal jeg svarer på spørgsmålet :

Forklar hvorfor der opstod en ungdomskultur i 1950erne? Jeg synes ikke rigtig jeg kan komme frem til et klart svar udefra det vi har skulle læse som pensum. Hvis i har nogle link som kan besvare spørgsmålet, jeg har selv søgt, som skriv dem endelig ...ellers er det også bare fint med en kort forklaring på et 5 til 6 linjer.

?TAK for hjælp


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. december 2017 af Moderatoren

Tænk over hvad der skete med samfundet efter 2. verdenskrig. 

Hvis du googler "Forklar hvorfor der opstod en ungdomskultur i 1950erne?" så finder du flere gode links om ungdomskulturen i 1950'erne.


Brugbart svar (0)

Svar #2
06. december 2017 af DinMakker

Har skrevet DHO om dette hvor mit redegørende spørgsmål handlede om netop dette (så vidt jeg kan huske). Så hvis det er, så kan jeg evt. sende.

Svar #3
06. december 2017 af HFNU (Slettet)

Ej ja...tak. Det vil jeg rigtig gerne kigge på ungdomskultur og familiemønstre er et emne som vi kommer op i til eksamen, og jeg synes ikke helt jeg har den nødvendige viden endnu.


Svar #4
06. december 2017 af HFNU (Slettet)

#1 Tak for dit svar. Jeg har google lige netop. Forklar hvorfor der opstod en ungdomskultur i 1950erne.  Du stiller spørgsmålet hvad skete der med samfundet efter 2. verdenskrig, tænker du så på den genrelle økonomiske vækst med højkunjunktur i blandt andet Danmark??

http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/teenagere-i-efterkrigstiden-forbrug-og-kultur/

Kunne dette som står herunde være årsagen....

Efter 2. verdenskrig oplevede Danmark og resten af vesten en stigende økonomisk vækst. Danskerne fik flere penge mellem hænderne og kunne købe nye og flere varer. Teenagerne, der også fik flere penge til rådighed, blev hurtigt til en forbrugergruppe. Det kunne blandt andet ses i reklamer, butikker og blade. Reklamer blev rettet mod teenagerne, ligesom flere indkøbscentre fik afdelinger til de unge. Et eksempel er stormagasinet Salling, der åbnede en ungdomsafdeling i 1959.


Brugbart svar (0)

Svar #5
06. december 2017 af mathon

I 50'erne oplevede Danmark og resten af vesten en stigende økonomisk vækst. Danskerne fik flere penge mellem hænderne og kunne købe nye og flere varer. Teenagerne, der fik lov til en længere uddannelse fik også flere penge til rådighed og blev hurtigt til en betydningsfuld forbrugergruppe. Det kunne blandt andet ses i reklamer, butikker og blade. Reklamer blev rettet mod teenagerne, ligesom flere indkøbscentre fik afdelinger specielt for de unge. Et eksempel er stormagasinet Salling, der åbnede en ungdomsafdeling i 1959. 

Længere uddannelsestid betød selvstændig ageren, da forældrene ikke kunne hjælpe hermed, men samtidig længere økonomisk afhængighed af forældrene. Denne længere afhængighedsperiode - der senere blev kaldt teenageårene - var 50'ersamfundet ikke gearet til. I mangt og meget var opdragelsen stadig patriarkalsk - gør som jeg siger og vær som os - med lydighed og 'en over nakken' som væsentlige brugselementer. Dette harmonerede ikke med uddannelseskravet til de unge om selvstændig tænkning og vurdering i sociale sammenhænge. Der opstod derfor en frustreret undomsgeneration, som ønskede at frigøre sig fra det patriarkalske system, ønskede at være sammen på en mere frigjort måde socialt og seksuelt, hvor livsglæden overstrålede de mange pligter og forventninger om hele tiden at være de voksne tilpas, som det havde været kutyme i århundreder. Store musikfestivaller med kun unge deltagere forstærkede de unges frustrationsenergi og -enighed og gjorde dem slagkraftige i argumentationen for forbedrede vilkår for deres aldersgruppe bl.a. for meningsfuld fritidsbeskæftigelse. Hvad forbedringerne skulle indeholde måtte de unge selv danne sig en mening om og selv komme med forslag til. På det grundlag udviklede den såkaldte ungdomskultur sig.


Svar #6
06. december 2017 af HFNU (Slettet)

TAK for en grundig svar til mit spørgsmål. Er der nogle der vil hjælpe mig med spørgsmålet:

?Diskuter hvorfor 1950ernes nye ungdomskultur blev opfattet som provokerende af den ældre generation??

?Jeg har ikke rigtig selv kunne finde svaret....endnu


Brugbart svar (0)

Svar #7
08. december 2017 af mathon

Ungdomskulturen - som var en social revolution - var i mangt og meget en torn i øjet på forældregenerationen. De unge havde ikke magt til at ændre samfundet her og nu. Men deres kultur indbefattede en bevidst provokerende adfærd, som åbenlyst trodsede, hvad forældrene prøvede at opdrage til og videreføre fra deres egen opdragelse.
Undomskulturen: langt uplejet hår, afslappet forhold til hygiejnen, slaskede gevanter, rygning af hash, larmende musik, morskabskultur frem for pligtkultur m.m.m. rystede forældrene, som var nervøse for, hvordan deres unge blev opfattet af andre forældre i samme alder og for deres unges fremtidsmuligheder set i deres egen optik.
I 1973 var spørgsmålet om hårlængden ifølge den store internationale "kogebog" i takt og tone Savoir vivre, savoir plaire "i mange familier blevet et brændende emne, som man knap nok vovede at berøre, så stærke lidenskaber som det udløste". Modstanderne var ifølge bogen stort set folk på over fyrre. Tilhængerne var bl.a. de unge piger, der "for det meste kunne lide drengenes lange hår og absolut ikke mente, at det virkede feminint. Tværtimod". Det var temmelig deprimerende for forældrene at have en dreng, der lignede en vagabond eller en eremit, men "hvad kan de gøre?". "Intet". "Det værste, de kan gøre, er at undervurdere dette spørgsmåls betydning. Hvis de unge lægger så stor vægt på det, er det fordi langt hår for mange af dem er blevet et symbol på virilitet. Den dreng, man tvinger til at lade sig klippe korthåret, føler sig kastreret". Råd til forældrene: Affind jer med det lange hår, men råd jeres dreng til at få det vasket og gå til en "kvalificeret frisør".
At renlighed var en god ting var, ligesom at man skulle stå tidligt op om morgenen, en af de basale dydsregler i den puritanske præstationsetik, hvorpå de vestlige industrisamfund havde bygget siden dronning Victorias dage. Vækkeuret var maskinalderens vigtigste maskine. Men det blev sværere og sværere for de unge at komme op om morgenen, efterhånden som der foregik mere og mere om aftenen. TV, venner, der skulle høre den nyeste beat-plade eller den sidste hit-melodi, man havde sneget sig til at optage på bånd fra musikradioen. Ved siden af det lange hår blev spørgsmålet om, hvornår man stod op om morgenen og kom hjem om aftenen, en standende konflikt i flere og flere hjem. "De er ikke til at få ud af sengen om morgenen. Blege, med sorte rande om øjnene klynker de for ingenting og slæber sig omkring som søvngængere".

kilde: Erling Bjøls VOR TIDS KULTURHISTORIE bind 3
          ISBN 87-567-3127-2 (Bind 3)
          ISBN 87-567-3083-7 (Bind 1-3)


Svar #8
08. december 2017 af HFNU (Slettet)

Mange tak.

Jeg har lige endnu 1 spørgsmål. Det hører til det andet spørgsmål:  Diskuterer hvorfor 1950ernes nye ungdomskultur blev opfattet som provokerende af den ældre generation. FORHOLD DIG UNDERVEJS TIL SPØRGSMÅLET: hvem var de unge  rock n roll-tilhængere? Hvad tiltræk dem ved dette miljø?


Brugbart svar (0)

Svar #9
11. december 2017 af Historiedansk (Slettet)

At studere historie handler ikke kun om at læse sig frem til alting, du skal være fortolkende og tænke analytisk undervejs. Du har fået meget materiale at arbejde med takket være mathon.  

Rock musik; stærke toner, imod det etablerede samfund, oprørsk beklædning + Ungdom; ny orientering, opgør med forældrene, vil have en ny levestil =  unge rock-tilhængere. 


Skriv et svar til: Forklar hvorfor der opstod en ungdomskultur i 1950erne?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.