Dansk

Problemformulering til bud nr. 5

11. december 2017 af Fatima2904 - Niveau: 9. klasse

Hej

Næste uge der har jeg projektuge, hvor voresoveremne så er "de ti bud". 

Jeg har valgt bud nr. 5 ( Du må ikke slå ihjel), og mangler bare en problemformulering.

Har prøvet at finde nogle, men kunne ikke. Håber i har nogle gode iddér!

- Tak på forhånd-


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. december 2017 af hesch (Slettet)

En kvinde havde bedrevet hor. Hun skulle derfor stenes til døde, for det stod i Bibelen.

Nogle farisærer spurgte Jesus: Hvad gør vi nu, for der står også i Bibelen at vi ikke må slå ihjel.

Jesus svarede:  Den som aldrig har syndet kan jo kaste den første sten.

( citeret efter hukommelse )


Svar #2
11. december 2017 af Fatima2904

Så der står i biblen, at man gerne må slå ihjel?


Svar #3
11. december 2017 af Fatima2904

Jeg er ikke kristen, så jeg kender ikke så meget til biblen :)


Brugbart svar (0)

Svar #4
11. december 2017 af hesch (Slettet)

Jeg er ikke troende, men synes at Bibelen ( herunder Thomas Evangeliet ) er interessant læsning.

Jesus sagde:  Den der fornægter Gud og Jesus skal blive tilgivet, men den der fornægter Helligånden skal aldrig blive tilgivet ( Thomas Evangeliet ).

Jeg går ind for Helligånden, der taler om næstekærlighed, og ikke om at man gerne må slå ihjel.

Jesu svar i #1 blev givet, fordi Jesus vidste at alle mennesker synder på et eller andet tidspunkt.


Brugbart svar (0)

Svar #5
11. december 2017 af Stygotius

1  Hvad har Thomasevangeliet at gøre med Bibelen??

2  Jesu ord i denne sammenhæng er nok rettet mod nogle farisæere (sic!) og deres selvretfærdighed                    og hykleri.


Brugbart svar (0)

Svar #6
11. december 2017 af hesch (Slettet)

Ad 2.  Tak for rettelsen. Fik du luft?

Thomas Evangeliet har det med Bibelen at gøre, at det har indgået i den indtil ca. 320.
Mange formoder at det er blevet bortcensureret af kirken, fordi visse dele af det indeholdt holdninger og synspunkter der truede kirkens magt og troværdighed.

Jeg ved godt at andre betragter det som et gnostisk skrift, men hovedsaligt gengiver det Jesu ord, og derfor dele af det være forfattet efter år 0.  Det er mere end man kan sige om de ti bud.

Men du kan jo læse det.


Brugbart svar (0)

Svar #7
12. december 2017 af Stygotius

Naturligvis er det et gnostisk skrift.

Meningen med mit retoriske spørgsmål var jo at spørge  om hvad det har med Bibelen at gøre sådan som  vi kender den i dag.

Tak for dit forslag. Jeg kender godt Thomasevangeliet.


Skriv et svar til: Problemformulering til bud nr. 5

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.