Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

SRP - Raketfysik(Fysik og Matematik)

15. december 2017 af Johan6109

Hej er igen med mit studieretningprojekt om raketfysik, hvor fagene fysik og matetmatik indgår. En del af min problemformulering er, at jeg skal udlede raketligningen og relaterer den til mere realistiske forhold, hvilket jeg har gjort. På side 7 og 8 i det vedhæftede link er der dog noget jeg har problemer med. Jeg forstår godt at resultatet af analysen er at en raket er mest effektiv, hvis den har en høj masseudskydning og består af meget brændstof. Problemerne er at omformningerne ikke forklares nøje, og vil høre om en kunne forklare omformingerne ved flere step, f.eks. hvordan man integrere ligning (17) og hvorfor man kan indføre v=dz/dt

Her er linket: https://ocw.mit.edu/courses/aeronautics-and-astronautics/16-07-dynamics-fall-2009/lecture-notes/MIT16_07F09_Lec14.pdf

Håber i kan hjælpe


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. december 2017 af peter lind

Det er en ualmindelig klodset udledning. se hellere   www.fys.ku.dk/~jjensen/Analytisk/2006/goldstein1_13.pdf eller

Vedhæftet fil:raketligning.pdf

Svar #2
15. december 2017 af Johan6109

Tak for svaret, er kommmet frem til at integration af impulsbevarelsesætning ind til raketligningen kan gøres ved to metoder. Seperation af variable eller integration ved substitution. Da jeg skriver en SRP i matematik vil jeg gerne vide om bevisføring for en metode frem for en anden ville kunne vurderes højere?


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. december 2017 af peter lind

Det gør det ikke


Brugbart svar (0)

Svar #4
25. oktober 2018 af Rosendal99

Jeg skal snart til at have fastlagt mit emne til SRP og jeg havde overvejet at skrive om raketter i fysik og matematik men min fysik-lærer har virket lidt skeptisk overfor den fagkobination i forhold til emnet. Er det muligt at du vil dele din problemformulering eller bare forklare kort hvad du kom omkring i de to fag i din opgave?


Skriv et svar til: SRP - Raketfysik(Fysik og Matematik)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.