Matematik

chi^2 test

15. december 2017 af Becky4 - Niveau: B-niveau

Hej, 

Er det rigtigt at et kast med en terning svarer til Goodness-of-fit-testen? 

Ville dette (http://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-b/statistik/chi-2-chi-2-test) være tilstrækkeligt at gennemgå til en mundtlig eksamen? Skal også gennemgå kvartilsæt og boksplot for ugrupperede data under samme spørgsmål.

Det er bare fordi at der ikke gennemgås uafhængighedstesten herunder og tænkte om denne også skulle redegøres for

på forhånd tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. december 2017 af peter lind

Det er ikke rigtig at kast med en terning svarer til en test. Det der står i filen er bare et eksempel på brug af χ2 testen


Brugbart svar (0)

Svar #2
15. december 2017 af SuneChr

Vil man undersøge, om en terning er ærlig, d.v.s. om alle seks udfald er lige sandsynlige, kan man benytte χ2 


Svar #3
15. december 2017 af Becky4

Er lidt forvirret over det? Hvad vil man så kalde det? 

Jeg troede det var Goodness-of-fit-testen hvis der var en variabel, lige som her et bestemt antal øjne på en terning kastet et bestemt antal gange. 

i modsætning til uafhængighedstesten som har flere variabler


Svar #4
15. december 2017 af Becky4

Det var det jeg mente :) altså om terningen er ærlig 


Brugbart svar (0)

Svar #5
16. december 2017 af peter lind

#3  Det er i virkeligheden en test nemlig χ2 testen. Der kan godt være flere variable i en Goodness-of-fit-test


Svar #6
16. december 2017 af Becky4

Kan godt være det er mig som ikke helt er så skarp til statestik, men vil det så sige at det er forkert at sige at man ikke kan kalde det at teste om en terning er ærlig for Goodness-of-fit? 

Hvis det ikke hører derunder eller uafhængighedstesten, hvor hører det så ind under?

Er et eksempel jeg skal bruge til eksamen, så er meget vigtigt jeg kan placerede det indenunder en af de to kategorier


Skriv et svar til: chi^2 test

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.