Matematik
DC kreds
Har problemer med denne opgave, håber at i kan hjælpe.
Bestem, når afbryder 1 er i åben stilling:
1.1. Ligninger til beregning af strømmene gennem R1, R2 og Rb.
Svar #3
29. december 2017 af hesch (Slettet)
Nej, det er ikke rigtigt - slet ikke.
Kirchhoffs spændingslov, (KVL), siger:
Summen af spændingsændringerne, regnet med fortegn, rundt langs en lukket cirkulationsvej = 0.
Du hverken har tegnet, eller benyttet en eneste cirkulationsvej, med positiv retning angivet.
I den 1. ligning gennemløber Ib, Rb. Så kan den ikke finde vej mere gennem en cirkulationsvej, og giver fortabt. I2 gennemløber kun R2. Det er heller ikke en cirkulationsvej.
Hvis du vil benytte KVL, så ret ind og tegn de cirkulationsveje.
Din 2. ligning er ikke en KVL-ligning, men en KCL-ligning, ( strømloven ):
Summen af strømmene . . . . bla-bla-bla . . . . = 0
Når strømloven nu siger som den gør, hvorfor skriver du så ikke:
Ib + I2 - I1 = 0
Hvorfor har du besluttet at I1 skal rykkes over på højre side af lighedstegnet?
Kirchhoffs love er særdeles benyttet, når en computer skal opstille og løse ligningssystemer i et kredsløb. Hvis nu du skal skrive et sådant program, hvordan vil du så i programmet forklare, at I1 skal stå på højre side? Er det strømmen med det laveste indeks, eller hvad?
En computer løser ligningssystemer vha. matriceregning. Det gør den helt systematisk. Men hvis du plukker et par strømme ud af matricen, og flytter dem et andet sted hen, så er der jo ikke længere systematik i løsningen, for hvad gør den nu med dem?
I øvrigt er der til din KCL-ligning heller ikke angivet retningspile. Hvordan kan du spørge om din ligning er rigtig uden dem? Med 3 strømveje kan du lave 6 rigtige ( eller forkerte ) kombinationer uden fastlagte retningspile. Hvilket knudepunkt betragter du i øvrigt?
Svar #4
29. december 2017 af hesch (Slettet)
PS: Du kan vælge to maskestrømme hhv. rundt i venstre og højre vindue ( "v" og "h" ). Tegn dem med fortegn. Opstil to maskeligninger.
De to maskestrømme kan du kalde Iv og Ih .
Det er virtuelle strømme, ikke fysiske, og har i princippet hverken med I1, i2 eller Ib at gøre. Så dine to ligninger hænger slet ikke sammen: To ligninger med fem ubekendte!
Svar #5
30. december 2017 af Kristensenalex
Er retningspilene rigtigt tegnet på tegningen?
Svar #7
31. december 2017 af hesch (Slettet)
Der er ikke retninger, der er rigtige eller forkerte. De er dit valg. Vender du en pil, skifter fortegnet på resultatet af strømmen.
Det er som at 1*1 = (-1)*(-1) = 1.
Pilene anvendes til at holde styr på konsekvens i fortegn, ved opstilling af ligninger. Mangler konsekvensen, går det galt.
Det er i venstre og midterste vindue du skal tegne maskestrømmene. I højre vindue kan der ikke løbe en maskestrøm, for kontakten er åben.
Hvad er meningen med både at tegne lysbrune og blå pile ( i hver sin retning )?
Svar #8
31. december 2017 af hesch (Slettet)
Der er ikke retninger, der er rigtige eller forkerte. De er dit valg. Vender du en pil, skifter fortegnet på resultatet af strømmen.
Det er som at 1*1 = (-1)*(-1) = 1.
Pilene anvendes til at holde styr på konsekvens i fortegn, ved opstilling af ligninger. Mangler konsekvensen, går det galt.
Det er i venstre og midterste vindue du skal tegne maskestrømmene. I højre vindue kan der ikke løbe en maskestrøm, for kontakten er åben. Cirkulationsvejen skal være lukket, siger KIrchhoff.
Hvad er meningen med både at tegne lysbrune og blå pile ( i hver sin retning )?
Svar #9
01. januar 2018 af Kristensenalex
Jeg ved man kan finde strømmen igennem R1, R2 og Rb med formlen:
Men hvis jeg skal finde de 2 ligninger, hvad er de så?
1)
2)
?
Svar #10
01. januar 2018 af hesch (Slettet)
Den ligning du har opstillet er en knudepunktsligning. Der er èn ubekendt (U), som du kan finde ud fra den:
U/R1 + U/R2 + U/Rb = 24V/Rb , beregn U.
Herefter
I1 = U/R1 , I2 = U/R2 , Ib = (U-24V)/Rb.
Alternativt kan du opstille to maskeligninger iflg. KVL ( se #3 ).
Hvis du indtegner to maskestrømme ( Iv og Ih på tegningen som angivet i #4 og #8 ), og ikke andet, kan jeg opskrive ligningerne.
Du kan også google, men det skal du ikke, for eksemplerne der er ikke korrekte eller noget rod.
Svar #11
01. januar 2018 af Kristensenalex
Hej hesch og mange tak for hjælpen :-)
Her er tegningen med de 2 maskestrømme.
Svar #13
01. januar 2018 af Eksperimentalfysikeren
Så længe afbryderen ikke er sluttet, er der ingen maske til højre og dermed ingen maskestrøm. Du mangler en maskestrøm i masken til venstre.
Svar #14
Du må læse #8 igen: Venstre og midterste vindue, kontakten er åben.
Når jeg er stædig her, skyldes det at jeg vil have dig til at rette ind efter systematikken. Gør du ikke det, kan det hele være ligegyldigt. Du skal følge Kirchhoffs lov til punkt og prikke, ellers virker den ikke.
Jeg opskriver ikke ligningerne, før jeg har set en korrekt tegning.
Svar #17
Næ, nu har du tegnet pile for en strømligning ( og en maskeligning ). Du skulle tegne for to maskeligninger i venstre og midterste vindue ( se #14 ).
Det nytter ikke at jeg opskriver ligninger, hvis du ikke forstår det grundliggende. Du må forstå forskellen mellem en knudepunktsligning og en maskeligning ( KCL og KVL ). Det er to forskellige love du blander sammen.
Svar #20
02. januar 2018 af hesch (Slettet)
Ligning, venstre:
-Iv * R1 + ( Ih - Iv ) * R2 = 0
Ligning, højre:
( Iv - Ih) * R2 + Eb - Ih * Rb = 0
R2 gennemløbes af begge virtuelle strømme, der er modsatrettede.
Beregn Iv og Ih, herefter:
Alle fysiske strømme positivt nedadrettede:
I1 = Iv
I2 = Ih - Iv
Ib = -Ih