Studievejledning

Matematik på uni - hvilket program?

31. december 2017 af Mathian

Hej alle 

Jeg har ikke været god til at bruge forskellige programmer til løsning af opgaver. Men da det kan blive nødvendigt på uni, vil jeg gerne lære at bruge dem. Jeg kender til Geogebra og Maple, er det egentlige nogen man kommer til at bruge på uni, eller hvilke programmer tager man udgangspunkt i der? Får man egentlig en oplæring eller forventes det at man kan anvende dem fra gymnasiet? 

Mange tak for jeres hjælp. 


Brugbart svar (1)

Svar #1
31. december 2017 af LarsJensen0 (Slettet)

Der er flere universiteter der anvender MatLab

På AAU hvor jeg gik var det ikke forventet at man kunne dem på forhånd. Vi brugte Maple og især MatLab


Brugbart svar (1)

Svar #2
31. december 2017 af Anders521

Du kommer formentligt til bruge et program, men om det er en forudsætning kan du læse i beskrivelsen af kurset eller modulet, der er tilgængelig på instituttets hjemmeside.


Svar #3
31. december 2017 af Mathian

Super :)) Tak . 


Brugbart svar (1)

Svar #4
25. januar 2018 af JohnDoe1990

På Matematik på KU får du øvelsestimer i Maple i fagene "Introduktion til de matematiske fag" og Lineær Algebra, som ligger på det første halve år. Det forventes IKKE at du kan noget i forvejen! Hvis du kan bruge Maple i forvejen, så kan du altså i princippet lade være med at møde op til disse øvelsestimer - og bruge tiden mere fornuftigt. Senere i studiet lærer man en lille smule R, som er et programmeringsprog. Men igen er det ikke forventet at man kan noget på forhånd. 


Brugbart svar (1)

Svar #5
25. januar 2018 af JohnDoe1990

Hvis jeg var dig ville jeg ikke bruge for meget tid på at lære disse programmer fordi det har et relativt lille udbytte, hvis du altså prøver at forberede dig til studiet. Så vil du nok få mere ud af at tage lidt fat på pensum. Hvis du har haft differential - og integralregning i gymnasiet, og kan lide dette, så kan du eks. tage fat på begrebet partielt afledede, som er en naturlig generalisering af det du har lært til funktioner af flere variable. Men der er også andre muligheder... 


Brugbart svar (1)

Svar #6
25. januar 2018 af Mathias7878

Spørgsmål til #5

Bruger man overhovedet LaTeX til afleveringer på matematik-studiet? Eller er det kun til bacheloren og måske kandidat, hvis man overhovedet bruger LaTeX til noget? Jeg gider nemlig ikke at bruge tid på at lære det, hvis man ikke rigtigt bruger det :D

- - -

 

 


Brugbart svar (1)

Svar #7
25. januar 2018 af Brusebad

#6 Ja de fleste bruger LaTeX til afleveringer, bachelorprojektet og specialet. Hvis du gerne vil læse matematik på universitetet så er det en glimerende idé at lære LaTeX.


Brugbart svar (0)

Svar #8
25. januar 2018 af Mathias7878

#7

Jeg skal nok læse matematik-økonomi, men jeg tænker så, at udgangspunktet er det samme?

- - -

 

 


Brugbart svar (1)

Svar #9
25. januar 2018 af JohnDoe1990

På KU bliver der afholdt ikke-oligatoriske kurser af en uges varighed, hvor man kan lære det. Ellers kan man også sagtens lære det selv uden at tage et kursus. Man kommer ikke uden om det i forbindelse med bachelorprojekt eller speciale, men ifm. normale afleveringer er der intet i vejen for at skrive i hånden eller i eks. Maple. Jeg har lavet mange afleveringer og kun én af disse har været maskinskrevet. Det samme gør mange andre. 


Brugbart svar (1)

Svar #10
25. januar 2018 af JohnDoe1990

#8 

Ja, det er det.

I øvrigt minder Matematik og Matematik-Økonomi på KU minder rigtig meget om hinanden på 1. år. 


Brugbart svar (1)

Svar #11
25. januar 2018 af Brusebad

I forlængelse af #9 så var der et år, jeg tror det var i 2016, at der i afleveringerne i analyse 1 indgik en klausul om at man enten skulle skrive i hånden eller aflevere i LaTeX. Efter min mening et fuldstændigt tåbeligt krav så længe det er læsevenligt. Jeg ved så ikke om kravet sidenhen er blevet fjernet.

Om man skal skrive sit bachelorprojekt kommer helt an på vejlederen. Jeg spurgte eksplicit min vejleder om det var nødvendigt at skrive i LaTeX. Det var det ikke. Jeg forestiller mig, at det samme gør sig gældende for specialet. Når det så er sagt, så er der nogen der er næsten relgiøse når det kommer til LaTeX og jeg kan sagtens forestille mig en vejleder som ville kræve, at det var skrevet LaTeX eller rynke voldsomt på næsen hvis du ikke gjorde det.

I forhold til at kunne skrive matematik på computeren, så kan det være særlig nyttigt i fag hvor der er genaflevering. Hvis du ikke kan det i forvejen, jeg var f.x. glad for word da jeg startede på matematikstudiet og fortsatte med det de første to år, hvorefter jeg så skiftede til LaTeX, så kan du lige så godt lære LaTeX til at starte med. LaTeX er ikke svært, men det kan tage tid opbygge et kendskab til forskellige pakker, kommandoer og miljøer. Jeg kender flere der først gik i gang med LaTeX da de skulle skrive bachelorprojekt. Det var vist ret besværligt både at skulle skrive projektet og lære LaTeX.


Brugbart svar (0)

Svar #12
25. januar 2018 af Mathias7878

I princippet kender jeg ingenting til LaTeX udover, at jeg har brugt codecogs-editoren herinde på Studieportalen til at opstille diverse matematiskeudtryk.

Men jeg vil helt sikkert lære det - eller i hvert fald blive bedre til det - inden jeg starte på universitet om ca. 1,5 år.

Det ser nemlig rigtig fint ud - tænker på layouttet - når man kan finde ud af at bruge LaTeX ordentligt! :D

- - -

 

 


Skriv et svar til: Matematik på uni - hvilket program?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.