Fysik

citronbatteri

04. januar 2018 af johanneBruckner (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Jeg har projektuge og skal i den forbindelse lave et citronbatteri. Det gøres ved at sætte nogle citroner (elektrolytter) i serieforbindelse ved at stikke zink og kobberplader sammen i en serieforbindelse med krokodillenæb. derfor vil jeg gerne spørge om, hvorfor der skal bruges en elektrolyt til at lede elektrisk energi?

Brugbart svar (0)

Svar #1
04. januar 2018 af FyMath (Slettet)

Citronen er nødvendig for at kunne skabe den elektriske energi. En elektrollyt (i dette tilfælde citronerne) indeholder frie ioner, der i kontakt med metallerne skaber elektrisk energi. 

Svar #2
08. januar 2018 af johanneBruckner (Slettet)

Tusind tak! kan du måske også hjælpe mig med nogle fejlkilder? har selv tænkt på citronernes størrelse og metallernes overflade, men er der andre?

Brugbart svar (0)

Svar #3
08. januar 2018 af FyMath (Slettet)

Som du selv nævner er det vigtigt, at metalstykkerne har en stor overflade. Derudover er det også vigtigt, at de ikke er beskidte eller oxiderede i overfladen, for det mindsker deres ledeevne. Derfor kan det hjælpe, at pudse metalstykkerne med ståluld eller fint sandpapir - jeg mener nemlig at zink oxiderer, når det ligger i længere tid.
Måske spiller citronernes modenhed også ind, men det ved jeg ikke med sikkerhed. Ellers kan jeg ikke komme på andre fejlkilder.

Svar #4
08. januar 2018 af johanneBruckner (Slettet)

tak!

Skriv et svar til: citronbatteri

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.