Fysik

Helmholtz Spole

15. januar 2018 af AkumaTsumi - Niveau: A-niveau

Dav
Er der nogen der kan forklare mig hvad Helmholtz Spole går ud på?


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. januar 2018 af mathon

Helmholtzspolerne anvendes til etablering af et homogent magnetisk felt. Forsøg med induktion og elektron-afbøjning kan udføres med 'Flad cirkulær spole'.

\small \textup{Magnetfeltet i centrum af en flad cirkul\ae r spole:}

                                                                                         \small B_{centrum}=\frac{\mu _o\cdot N\cdot I}{2r}


Brugbart svar (0)

Svar #2
15. januar 2018 af Eksperimentalfysikeren

Helmholtz spole er faktisk to spoler. De er cirkelformede og anbragt med en afstand, der er lig med deres radius. Se f.eks. https://en.wikipedia.org/wiki/Helmholtz_coil.


Svar #4
15. januar 2018 af AkumaTsumi

Jeg er godt klar over at det er to spoler, jeg har trodsalt undersøgt hvordan forsøget fungere. Det jeg ledte efter var mere hvad man ville vise og hvordan man kan vise den


Brugbart svar (0)

Svar #5
15. januar 2018 af Eksperimentalfysikeren

Du skriver ikke hvilket forsøg, der er tale om. Helmholtz spoler benyttes til flere forskellige forsøg.


Brugbart svar (0)

Svar #6
15. januar 2018 af mathon

Et ofte udført forsøg 
er:
                                     \small \textup{BESTEMMELSE AF e/m FOR ELKTRONEN}


Brugbart svar (1)

Svar #7
15. januar 2018 af Eksperimentalfysikeren

#6 Hvis man går billederne efter på det link, der står i #3, kan man se, at spolerne bruges til flere andre ting. Skal vi ikke lige lade trådstarter besvare spørgsmålet i #5, inden vi går videre?


Skriv et svar til: Helmholtz Spole

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.