Matematik

Maple

01. februar 2018 af Rossa - Niveau: Universitet/Videregående

Hej derude.

Jeg vil regne mængder ved hjælp af Maple, men jeg kan ikke finde en modul, som kan hjælpe.

Tænk f. eks. at jeg vil regne i Maple 

\bigcap_{n=1}^{\infty} \left[ - \frac{1}{2} + \frac{n+1}{n}, \ \frac{1}{2} + \frac{1}{n} \right]

eller
 \bigcup_{n=1}^{\infty} \left[ - \frac{1}{2} + \frac{n+1}{n}, \ \frac{1}{2} + \frac{1}{n} \right]

Hvis nogen derude kender en modul eller packages der gør det,  skriv venligst til mig.

På forhånd tak


 


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. februar 2018 af AMelev

Jeg kender ikke Maple, men noget andet sprang mig i øjnene. Tjek lige, om du har skrevet rigtigt.

\left [ -\frac{1}{2}+\frac{n+1}{n} ,\frac{1}{2}+\frac{1}{n} \right ]= \left [ -\frac{1}{2}+1+\frac{1}{n} ,\frac{1}{2}+\frac{1}{n} \right ]= \left [ \frac{1}{2}+\frac{1}{n} ,\frac{1}{2}+\frac{1}{n} \right ]= \left \{\frac{1}{2}+\frac{1}{n} \right \}

altså et enkelt tal og ikke et egentligt interval, så
  \bigcap_{n=1}^{\infty} \left[ - \frac{1}{2} + \frac{n+1}{n}, \ \frac{1}{2} + \frac{1}{n} \right]=\varnothing \; \: \textup{og}\: \bigcup_{n=1}^{\infty} \left[ - \frac{1}{2} + \frac{n+1}{n}, \ \frac{1}{2} + \frac{1}{n} \right]= \left \{ \frac{3}{2},1,\frac{5}{6},\frac{3}{8},...,\frac{1}{2} \right \}


Svar #2
01. februar 2018 af Rossa

Tak for hjælpen, men ville finde en package, der kan hjælpe mig checke alt det regneri.
Jeg skal lave mængder, der passer til Sigma-Algebra.
Det kunne  være nyttigt under eksamen, hvis jeg havde det package, for at undgå nogen fejl, men tak


Skriv et svar til: Maple

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.