Fysik

Skorsten - Brud

04. februar 2018 af Jepp5220 - Niveau: A-niveau

Hvis jeg har en skorsten, som falder med ca 8 m/s, og den knækker midt over, hvordan afgør jeg så hvilken vej det øverste brudstykker falder? Vil det knække "bagover", fortsætte som hvis det ikke var knækket, eller knække "forover"?


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. februar 2018 af ringstedLC

Hvis jeg husker rigtigt fra sådan nogle videoklip af kontrollerede bortsprægninger af skorstene, så ser det ud som om man ønsker at vælte skorstenen. Ligesom man fælder et træ. Man når hastigheden for den øverste del bliver høj nok, knækker den og den øverste halvdel falder så mere eller mindre lodret ned oveni bunken af den nederste halvdel. Jeg tror, at ham i gummigeden synes, at det er rart ikke at skulle køre så meget for at grave stenene væk. Successen afhænger af hvor godt man kan beregne den mængde sprængstof, der skal bruges.


Brugbart svar (0)

Svar #2
05. februar 2018 af hesch (Slettet)

Når en skorsten vælter, hvordan bestemmer du så "faldhastigheden"?  ( 8 m/s ).

Mere korrekt ville jeg bestemme vinkelhastigheden.


Svar #3
05. februar 2018 af Jepp5220

Trigonometri og energibevarelse, e_mek er ens ved begge "stadier", og isolerer hastigheden


Brugbart svar (0)

Svar #4
06. februar 2018 af Eksperimentalfysikeren

Det er nemmest at se på en homogen skorsten, hvilketvil sige, at den har samme masse pr længdeenhed hele vejen. Når skorstenen vælter, vil dens nederste ende hvile på jorden og derfor være påvirket af en opadrettet kraft. Den øverste ende skal den længste vej, så den har den største acceleration, hvilket kræver den største kraft i bevægelsesretningen. Da den midterste del påvirkes af samme kraft, som toppen (pr længdeenhed), må noget af kraften, der accelererer toppen stamme fra midterdelens vægt. Midterdelen vil altså levere en kraft, der accelereret toppen nedad i banen. Når denne kraft overstiger brudstyrken i skorstenen, knækker den. Du skulle nu kunne finde svaret.


Skriv et svar til: Skorsten - Brud

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.