Matematik

HJÆLP TIL DIFFERENTIALREGNING AKUT

06. februar 2018 af Julie7899 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej alle! Jeg har følgende opgaver som jeg skal have hjælp til og jeg kan simpelthen ikke finde ud af dem. Hvem har lyst til at hjælpe???

Opgave 1:
f(x) = 5x^3-6x^2+15

f’(x)=

Opgave 2:
f(x) = -4x^4+12x^3-x^2+13

f’(x)=

Opgave 3:
f(x) =-3x^2+4x^-5-x^-1+3x^-2-32

f’(x)=

Opgave 4:
f(x) =-2x^-12-45x+15

f’(x)=

Opgave 5:
f(x) =3x^2-4x+2

f’(x)=

f’(1)=

f’(2)=

f’(0)=

Opgave 6:
f(x) = x^2+x-2,

f’(x)=

f’(1)=

f’(0)=

f’(x)=0

Opgave 7:
f(x) = 2x^2-4x+2

f’(x)=

f’(1)=

f’(x)= 0

Opgave 8:
f(x) =3x^2-4x

f’(x)=

f’(x)= 0

f’(-2)=

Opgave 9:
f(x) = -2x^4+2x+5

f’(x)=

f’(1)=

Opgave 10:
f(x) = x^3-2x+6,

f’(x)=

f’(2)=


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. februar 2018 af peter lind

Brug at (xn)' = n*xn-1


Svar #2
06. februar 2018 af Julie7899 (Slettet)

Hjælp en eller anden, er dum til matematik!!


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. februar 2018 af SuneChr

Alle de nævnte opgaver kører efter samme recept som angivet i # 1.
F.eks. opgave 3
f (x)  =  - 3x+ 4x- 5 - x- 1 + 3x- 2 - 32
f '(x) = (- 3)2x1 + 4(- 5)x- 6 + (- 1)(- 1)x- 2 + 3(- 2)x- 3     for konstantleddet (- 32) gælder  (- 32)' = 0


Brugbart svar (1)

Svar #4
07. februar 2018 af FrkPapaya

Hej Julie, fik du løst det? (Endnu bedre, fundet ud af meningen med det :-)

Svar #5
07. februar 2018 af Julie7899 (Slettet)

Nej, jeg har stadig hverken forstået det eller lavet det :)


Brugbart svar (0)

Svar #6
07. februar 2018 af FrkPapaya

Hej Julie, nu står der godt nok "(slettet)" efter dit bruger navn - men hvis du stadig skulle have brug for hjælp vil jeg gerne prøve at forklare :-)

Du er velkommen til at sende en mail :-)

Brugbart svar (1)

Svar #7
07. februar 2018 af SuneChr

Der er tale om ti opgaver, som alle løses efter samme model.
Med en visning af løsningsmodellen burde det, selvstændigt, på niveau B være muligt at løbe de øvrige ni opgaver igennem. Den grundlæggende lærebogsteori forudsættes at være på plads, før man præsenterer sine opgaver.
Generelt hjælper vi ikke her på Studieportalen med at udarbejde færdige forlæg til kopiering. Vi hjælper spørgeren med at komme i gang med opgaven og undervejs give vejledning med at navigere ad rette vej.
Se i.ø. betingelserne som kan klikkes på nederst på siden.


Brugbart svar (0)

Svar #8
07. februar 2018 af FrkPapaya

Hej Sune, jeg ved ikke om din besked var til mig? Men i så fald har jeg formuleret mig forkert? det jeg mente var netop at jeg gerne ville prøve at forklare sammenhængen.

For ja differential regning af den form er simpelt nok - MEN hvis man ikke har "fanget" helt hvad 'n' egentlig står for og hvorfor - og heller ikke er "med" på hvad de underliggende opgaver betyder (fx at finde f' =-2 ) så kan det godt være svært :)

Kunne aldrig falde mig ind bare at give facit , slet ikke uden forklaring og hjælp med metoden for det lærer man sjældent noget af :)

Men jeg beklager hvis jeg har overtrådt nogle betingelser (som jeg i.ø faktisk HAR læst :)

Brugbart svar (2)

Svar #9
07. februar 2018 af SuneChr

# 7 er en generel opsang til brugere af Studieportalen.
Spørgeren ville have haft bedre kort på hånden ved at have bedt om hjælp til én af opgaverne, f.eks. opgave 7. Da havde hele pakken været dækket ind. Overskrif som "... AKUT" er også et dårligt signal.
Det er muligt, at jeg stiller for store krav til spørgeren, men ind imellem har jeg indtryk af, at Studieportalen også undertiden fungerer som auditorium, hvori større afhandlinger forventes at blive doceret.
Adam og Eva forventes sikkert også at være på plads på 6. semester på teologistudiet.
 


Brugbart svar (0)

Svar #10
07. februar 2018 af FrkPapaya

Point taken:-) jeg ville bare lige sikre mig og jeg er helt enig

Skriv et svar til: HJÆLP TIL DIFFERENTIALREGNING AKUT

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.