Matematik
Udregning af vinkel C - Hjælp
Hvordan udregner jeg vinkel C?
Jeg har på forhånd fået at vide samt udregnet disse ting.
a = 4.120669995 cm.
b= 10 cm
c= 11.69521762
vinkel A = 20 grader
samt får vi at vide højden er 4 yderst i siden. Der bliver vedhæftet et billede, så i kan se hvad jeg mener.
Svar #2
10. februar 2018 af Mathias7878
Benyt:
hvor du så kan isolere sin(C) ved at gange med c på begge sider
Svar #4
10. februar 2018 af peter lind
Det kan gøres på flere måder:
a) Brug cosinusrelatiomerne
b) brug at Arealet = ½h*b = ½a*b*sin(A) h = højden fra B = 4cm
Svar #5
10. februar 2018 af AMelev

Når du kender de tre sider, kan du benytte cos-relationen til at beregne vinklerne.
En anden metode er at bestemme vinkel C i trekant BCH (hvor H er fodpunktet for højden fra B).
Når du har den, kan du bestemme vinkel C i trekant ABC.
Svar #7
10. februar 2018 af Mathias7878
Cosinusrelationerne er selvfølgelig det oplagte valg, men jeg kan heller ikke få det til at passe med sinusrelationerne. Jeg forstår umiddelbart ikke hvorfor.
Svar #8
10. februar 2018 af AMelev
Hvis du benytter metoderne fra #2 eller #4, skal du være opmærksom på, at sin-ligninger har to løsninger. Når du benytter invers sin får du den spidse vinkel, men du skal have supplementvinklen 180º - v, da C er stump.
Svar #11
10. februar 2018 af marielinge
Det virkede tror jeg. Jeg fik vinkel C til at være 103.90, dog inde på geogebra giver den 104.01. Er det okay?
Svar #12
10. februar 2018 af peter lind
Jeg tror du blot har rundet af i dine indtastninger og derfor stemmer det ikke helt overens med Mathias udregninger. Hvis det er tilfælde er det OK
Svar #14
10. februar 2018 af ringstedLC
#3Har prøvet, den fungerede ik.
#2 glemmer, at det er en stumpvinklet trekant. Sinusrelationen (og CAS/lommeregner) giver dig den spidse vinkel.
Skriv et svar til: Udregning af vinkel C - Hjælp
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.