Fysik

fodbold indkast

14. februar 2018 af mastodont - Niveau: B-niveau

Hej, 

Jeg er i gang med en opgave mht. et fodbold indkast analyseret vha. mekanisk energi. Kort sagt hvornår Epot og Ekin kommer i spil i de forskellige faser af indkastet med bolden som fokuspunkt. Mit forslag er følgende: 

1. Når man har bolden i hænderne over hovedet lige før kastet er der Epot til stede pga en vis højde. Bolden ligger ikke stille hvor der eller ikke ville være noget energi. Dvs. Ekin er 0. 

2. Bolden føres nu i en hurtig bevægelse over hovedet, hvorved der er omdannelse fra Epot til Ekin og kastes afsted. Den mest optimale kaste vinkel er under 45 grader, pga. når udgangshøjden/projektionshøjden stiger så falder den optimale projektionsvinkel og når den relative projektionshøjde falder, øges den optimale vinkel. Dvs. i et fodboldspark, hvor højden er 0 m er den optimale vinkel 45 grader, men ikke i et indkast. 

3. Bolden kastes i en ballistisk banekurve hvorved den vertikale hastighed / Ekin langsomt falder til 0 i toppunktet og efterfølgende stiger den vertikale hatighede igen pga tyngdekraften, dvs. den ændrer sig konstant. Den horisontale hastighed ændrer sig ikke. Her bliver Ekin kort sagt altså omdannet til Epot i toppunktet. 

4. Fra toppunktet foregår der igen omdannelse af energi hvor bolden ved kontakt med jorden igen har fået omdannet sin energi til Ekin. 

5. Ved kontakt med jorden springer bolden nu op pga. Newtons 3 lov mht aktion = reaktion. Her tabes noget af den samlede mekaniske energi pga. friktion og bolden springer nu op i en mindre ballistisk bane med de ovennævnte faser, blot i et mindre størrelsesforhold indtil en modspiller afbryder boldens impuls/momentum og skyder den væk...

Er min analyse korrekt? 

På forhånd tak for jeres tid....


Skriv et svar til: fodbold indkast

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.