Samfundsfag

Kvantitativ metode vs. kvantitativ analyse

18. februar 2018 af Ole95 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej, jeg har et spørgsmål angående forståelsen af "kvantitativ". Jeg forstår det metodiske, tror jeg, netop at du undersøger et felt med målbare data, eksempelvis statistik og spørgeskemaundersøgelser. Men hvad så når man analyserer på disse data? Når man analyserer kvantitativt, beskriver man så bare de målbare observationer, eller forklare man også mere dybdegående hvad dataen kan betyde og hvorfor de er som de er, evt. supplere med noget teori. Kan man risikere at blive kvalitativ i sin kvantitative analyse? Jeg er ikke så meget inde i det, så undskylder på forhånd. Mvh.


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. februar 2018 af Anders521

Ved kvantitativ analyse af emperisk data bruger man som regel statistiske metoder (f.eks. logistisk regression eller klynge analyse) for at få afklaret en eller flere hypoteser man måtte have. Herefter kan man så se om ens resultater stemmer overens med tidligere forskning og diskuterer de begrænsninger de anvendte metoder kan have på analysen.  Mulige implikationer af ens resultater vil også inddrages.  


Svar #2
24. februar 2018 af Ole95 (Slettet)

Tak for svaret. Jeg har læst lidt op på de metoder du nævner, og det virker til meget at handle om at finde sammenhæng mellem variabler. Jeg tænker blot, hvad så når man har fundet en sammenhæng? Er det bare analysens formål, eller skal man ikke grave dybere ned i hvad denne sammenhæng kan skyldes.

Her et fiktivt eksempel fra en bivariat analyse over afstemningen om euroen tilbage i år 2000. Vi skulle stemme ja eller nej. Man måler så efterfølgende folks stemmeafgivelse på deres tillid til politikerne, hvor stemmeafgivelsen er den afhængige variabel. Man finder så at der er en sammenhæng. Er det så slutningen på den kvantitative analyse? Bør man ikke også grave dybere ned for at finde ud af, hvorfor folks tillid til politikerne var lav (eller høj)? Jeg tænker blot, om det interessante ikke efterfølgende er at fortolke resultatet, og i så fald, ender man med at være "kvalitativ" i sin analyse?


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. februar 2018 af Anders521

Hensigten er jo at undersøge et fænomen.Om der skal graves "dybere ned " afhænger af forskellige faktorer så som tid, penge, forskerens lyst til at fortsætte undersøgelsen og modtageren, dvs. der skal læse den endelig rapport. Evt. kan en publikation i en akademisk tidskrift komme på tale.


Svar #4
24. februar 2018 af Ole95 (Slettet)

Det er forståeligt. Jeg undre mig bare over det rent definitive og tekniske, altså hvornår er man det ene, og hvornår er man det andet (om man er kvantitativ eller kvalitativ). Eller kan man kun sige om metoder er kvalitative eller kvantitative, mens analysen ikke kan beskrives på samme måde?


Brugbart svar (0)

Svar #5
24. februar 2018 af Anders521

Ud fra de artikler jeg læser, er der som regel en skarp skelnen, hvad angår brug af metode. Derimod vil valget af metode afhænger af hvad man vil undersøge. Men med det sagt, kan det ikke udelukkes at begge metoder anvendes f.eks. hvis undersøgelsen er to-delt. Dermed vil analysen bære præg af anvendelsen.


Svar #6
24. februar 2018 af Ole95 (Slettet)

Okay i orden :-) Har et sidste spørgsmål. Når nu man har foretaget en kvantitativ undersøgelse, hvor to variablers sammenhæng undersøges, og man så efterfølgende forklare disse data, både deskriptivt og fortolkende, er man så deduktiv eller induktiv, eller ingen af delene? Jeg undre mig fordi jeg bruger ikke teori, men jeg prøver heller ikke at konstruere en teori som sådan. Jeg forklare blot den tabel som jeg har udviklet, hvad den siger, samt en dybere begrundelse for hvad sammenhængen i tabellen kan skyldes.


Brugbart svar (0)

Svar #7
25. februar 2018 af Anders521

Følgende link beskriver meget pædagogisk forskellen mellem den deduktive og induktive tilgang til forskning. Tag et kig.

http://www.youtube.com/watch?v=_T2BmiHEV0I 


Skriv et svar til: Kvantitativ metode vs. kvantitativ analyse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.