Matematik

anden grads ligninger

23. februar 2018 af CarolineAunskov - Niveau: A-niveau

jeg sidder med to matematikopgaver som jeg er lidt lost i. 

den første opgave gælder ud på at jeg skal forklare hvad der sker mellem læsning af ligning, men det giver ikke rigtigt mening for mig hvorfor han rykker tallene.. 

den anden opgave, er lidt af den første men der skal jeg løse ligningerne istedet for at forklare, men jeg ved ikke hvordan? jeg har prøvet lidt af hvert google og formel men jeg kan ikke rigtigt få det til at give mening. 

jeg håber i kan hjælpe mig med de to opgaver :) 

Vedhæftet fil: anden gradsligninger 2.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
23. februar 2018 af OliverHviid

Når du siger, at måden der rykkes rundt ikke giver mening, kan du så skrive præcist, hvor det går galt? Altså hvor meget af det forstår du?


Brugbart svar (0)

Svar #2
23. februar 2018 af StoreNord

I opgave 1 er proceduren:

Gang over kryds
Gang ind i parenteser
Læg 45 til på begge sider:Træk 25x fra på begge sider
Divider med 11 på begge sider.

I opgave 2 skal du nok gøre det samme selv.


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. februar 2018 af mathon

                      \small \frac{3x-5}{x-3}=\frac{5}{9}\; \; \; \; \; \; \; x\neq3                            \small \textup{der multipliceres med 9(x-3) p\aa \ begge sider}

                      \small \frac{9(x-3)\cdot(3x-5) }{(x-3)} =\frac{ 9(x-3)\cdot5}{9}

                      \small 9\cdot(3x-5) = 5(x-3)                      \small \textup{efter at have forkortet af br\o kerne}

                      \small \textup{...at "gange over kors" formindsker skriveriet, hvilket er bekvemt.}


Brugbart svar (0)

Svar #4
23. februar 2018 af mathon

\small \textup{a), b) og c) omhandler ikke andengradsligninger.}


Skriv et svar til: anden grads ligninger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.