Dansk

Terminsprøve Digital skrifteligt fremstilling

04. marts 2018 af Elninoo - Niveau: 9. klasse

Hej allesammen, skal op i morgen i skriftelig fremstilling. Det er den digitale udgave som man også har til eksamen? Har aldrig prøvet det før, og vi har åbenbart adgang til nettet, som vi skal bruge til information osv. 
Kan nogle fortælle mig lidt mere omkring det? 


Svar #1
04. marts 2018 af Elninoo

B


Brugbart svar (0)

Svar #2
04. marts 2018 af Weeke (Slettet)

Hej skal også selv op til den prøve i morgen. Det er næsten det samme, forskellen ligger i, at der er internetadgang, hvilket betyder, at hvis der er behov, at du kan bruge statistikker eller undersøgelser til, at understøtte din opgave. Du skal bare huske at angive det som kilde. Det er ihvertfald, af hvad jeg har forstået.


Brugbart svar (0)

Svar #3
04. marts 2018 af Madsiso

Til dansk skriftlig før i tiden blev du testet i dine faglige kompetencer og viden i forvejen. Til den test du kommer til i morgen bliver du testet i hvor vidt du er kildekritisk. Bare fordi du har adgang til nettet er det ikke ens betydende med at du skal gå ind og tage ting hist og pist fra nettet og danne en stil af det. Du skal gå ind på nettet, finde noget på nette vedrørende det emne du har valgt og danne dine egen mening ud fra hvad andre har skrevet. Du må gerne bruge faglige begreber fra nettet, men i et begrenset omfang ellers tæller det som plagiat. Det er ufatteligt nemt at få sig til at copy paste direkte fra en hjemme side til sin stil, HUSK: DET REN SELVMORD. 

Det kan måske godt være lidt svært at forstå hvad prøven egentligt helt går ud på, det havde jeg også svært ved da jeg skulle op i den i 10´ende klasse. Ellers så tag det stille og roligt, den her prøve reform er meget nemere end den forrige.

Du starter med at skulle skrive en mindre stil, typisk et indlæg, klage, nyhedsbrev osv. (modtagerret opgaver) til den her del skriver du typisk til en organisation, så derfor skal du ind på nettet og finde informationer om denne organisation som du skal indrage i din modtagerettet tekst. Det er ikke det store, sådan 200-300 max 400 ord. 

Efter kommer den lange, dvs. kronik, artikel, essay og meget andet. Den må du som sagt gå ind og finde alle mulige informationer, som kan berrige din stil (ikke copy paste).

Til sidst så skal du huske at lave en kildeliste, hvor du sætter linkene ind til alle de hjemmesider du har fået noget ud af. 

Du kan også gå ind og kigge på sidste års e-prøve og øve dig, eller bare få et overblik over hvordan det kommer til at se ud, så det ikke kommer som et chock til prøven.

Håber du kan bruge noget af det jeg har skrevet og spørg endelig hvis du har andet :-)

PS. Du har skrevet du er underviser, så får du nok ikke så svært til prøven 


Brugbart svar (1)

Svar #4
04. marts 2018 af Madsiso

UNDERVISNINGS MINISTERIET SIGER:

Til denne prøve i skriftlig fremstilling har du adgang til internettet. 

Du må ikke kommunikere eller dele dine dokumenter med andre under prøven. 

Nogle af opgaverne kræver, at du skal søge informationer på internettet til brug for din besvarelse. I andre opgaver er det en åben mulighed, hvor du kan søge fakta og inspiration. 

Layoutet af din besvarelse indgår i vurderingen. Tænk derfor på, at du udover tekst kan inddrage fx billeder og andre grafiske virkemidler. 

Hvis du i din besvarelse anvender informationer, citater, billeder eller andre grafiske virkemidler hentet fra internettet, skal du til sidst i besvarelsen angive de væsentlige kilder. 

Din besvarelse vurderes på både indhold, sprog og form.


Brugbart svar (0)

Svar #5
04. marts 2018 af Madsiso

#2

Hej skal også selv op til den prøve i morgen. Det er næsten det samme, forskellen ligger i, at der er internetadgang, hvilket betyder, at hvis der er behov, at du kan bruge statistikker eller undersøgelser til, at understøtte din opgave. Du skal bare huske at angive det som kilde. Det er ihvertfald, af hvad jeg har forstået.

Der er rimelig stor forskel ville jeg sige, læs det jeg har skrevet for oven---)


Svar #6
04. marts 2018 af Elninoo

Madsiso, god forklaring. Så jeg skal ikke tage hist og pist, men understøtte det jeg bruger til emnet jeg har skrevet om. 

Kunne du eventuel sende links til eksempler fra forrig år? 


Brugbart svar (0)

Svar #7
04. marts 2018 af Madsiso

#6

Madsiso, god forklaring. Så jeg skal ikke tage hist og pist, men understøtte det jeg bruger til emnet jeg har skrevet om. 

Kunne du eventuel sende links til eksempler fra forrig år? 

Ja præcis. Du må gerne se hvad andre har skrevet på nettet, du skal bare formulere det på din egen måde. 

Her er den fra sidste år http://jesperkarkov.dk/


Svar #8
04. marts 2018 af Elninoo

Mange tak! Forsat god aften :) 


Skriv et svar til: Terminsprøve Digital skrifteligt fremstilling

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.