Fysik

Isotoper

08. marts 2018 af EnStuderende - Niveau: Universitet/Videregående

I forbindelse med NMR har jeg undret mig over, hvordan det var muligt at observere peaks for alle C-atomer i et vilkårligt organisk molekyle, hvis det kun er C-13, der har spin (og dermed er observerbart), eftersom C-13 kun naturligt forekommer i 1.1% og C-12 i 98.9%.

Dette, forklarede min forelæser, var fordi de 1.1% er et gennemsnit, og at hver enkelt atom altså ikke konstant fremtræder som én type isotop. Så vel lidt som man ikke kan sige med sikkerhed, hvor en elektron befinder sig, så kan man altså ikke forudsige, hvor de 1.1% C-13 atomer er i en prøve af et organisk stof? Da jeg kom hjem blev jeg nysgerrig og tænkte videre over det, for jeg har altid tænkt, at neutronnummeret i et givent atom var mere eller mindre konstant, og nu er mit spørgsmål så, hvad det er, der får atomerne til pludselig at få/miste et neutron? Jeg tænker det nok er nogle kerneprocesser så, eller har det noget at gøre med kollisionen af molekylerne, der får atomernes kerner til at undergå forandringer? Eller noget helt tredje? Og hvordan ville gennemsnittet på 1.1% tilfældigvis kunne opretholdes og ikke svinge?


Svar #1
08. marts 2018 af EnStuderende

(Beklager hvis emnet hører mere til i kemi-afdelingen egentlig).


Svar #2
11. marts 2018 af EnStuderende

Ingen, der ved noget om det?


Skriv et svar til: Isotoper

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.