Matematik
opstillig af udregning
Jeg sidder med det her stykke 5^/x+4=8 Jeg kan ikke tegne den som kvadrat rod. Men streg over x+4 og 5 løftet op. Jeg har brug for hjælp til en opstilling af udregning. Der er desværre ikke et eksempel i undervisningsmaterialet og jeg kan ikke finde ud af, hvilken udregning jeg skal bruge af det, der er. Er der nogle der kan hjælpe mig?
Svar #1
13. marts 2018 af Mathias7878
Jeg forstår ikke umiddelbart, hvordan ligning skal se ud. Kan du tage et billede med din mobil og vedhæfte det herinde? Hvis du har opgaven på computeren, kan du bruge "klippeværktøj", som alle Windows computere har. Ellers kan du bruge gyazo (kan hentes på nettet) hvis du har en mac.
Svar #3
Det var da også træls. Jeg kan ikke åbne Word-filer. Kan du lave din Word-fil om til en PDF-fil og vedhæfte den? Det kan du gøre ved at gå ind i Word-filen og trykke gem som og vælge PDF som formatet, den skal gemmes som.
Svar #5
1. Opløft begge sider i femte potens, hvorved den femte rod og den femte potens går ud med hinanden.
2. Du burde nu have, at x+4 = 85 hvoraf du kan udregne 85 med din lommeregner
3. Træk 4 fra på begge sider og du er færdig.
Svar #7
13. marts 2018 af PeterValberg
Du kan eventuelt skrive det således:
(rodtegnet finder du i menubjælken under Omega-tegnet Ω, 5'eren er hævet med x2 knappen)
5√(x+4)=8
alternativt kan du i formeleditoren (knappen fx i menubjælken) skrive:
\sqrt[5]{x+4}=8
så vil det komme til at se ud som i #6
Svar #8
Resultatet vist i #6 er fremgangsmåden forklaret i #5.
kan skrives som den femte rod af (x+4)
Skriv et svar til: opstillig af udregning
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.