Almen studieforberedelse (AT)

Darwin - Historie A/Engelsk A

17. marts 2018 af Saly23 - Niveau: A-niveau

Hej alle derude. Jeg er i gang med AT i 3.g. Mit overemne er Alternativer - forandringer og fornyelser, og med det har jeg valgt Darwin som mit emne. Darwin kom med et andet alternativ mht menneskesyn og religion. 

Min problemformulering er: På hvilken måde var Darwins teori et alternativ til victorianernes syn på religion?

Jeg har kun 1 problemstilling indtil videre, og vil høre om jeg kunne få noget hjælp til resten (til at komme i gang)?

Min problemstilling er:

1. Hvilket menneskesyn dominerede i den victorianske tid, og hvem var Darwin?

Tak på forhånd. 


Svar #1
17. marts 2018 af Saly23

Kan nogle hurtigt svare? Det haster lidt :)


Brugbart svar (0)

Svar #2
17. marts 2018 af Anders521

Jeg ved meget lidt om dit emne, men jeg kan hurtigt finde information til det du leder efter. Prøv linket

http://www.victorianweb.org/science/darwin/diniejko.html


Svar #3
17. marts 2018 af Saly23

#2

Jeg ved meget lidt om dit emne, men jeg kan hurtigt finde information til det du leder efter. Prøv linket

http://www.victorianweb.org/science/darwin/diniejko.html

Okay, tak for linket :-)


Brugbart svar (0)

Svar #4
18. marts 2018 af Mathian

At være victoriansk: undertrykke seksualitet; vise så lidt som muligt under akten, ingen samkvem udenfor ægteskabet (betyder ikke at det ikke eksisterede), disciplinere adfærd efter strenge maner; en bestemt måde at spise på, en aristokratisk gåmåde, en bestemt beklædning. Dette blev opfattet som den "naturlige" måde at være på. 

Darwinisme: 

Vi er beslægtet med dyrerne, og kommer derfor oprindeligt fra den vilde natur. Det naturlige er derfor frit at udfolde sig, og ikke leve efter en streng etikette, der forsøger at undertrykke dette.  

Bud på problemstillinger: 

Hvilket menneskesyn og morale dominerede i den victorianske tidsalder? 

Hvilken morale og menneskesyn blev mulig med darwinismens fremkomst? og hvad er darwinismens morale og menneskyn egentlig? 

Hvad er forskellen på den victorianske og darwinistiske morale, og hvordan kan man sige at den darwinistiske morale gjorde op med den victorianske? 

Hvad var de historiske og litterære følger af darwinismen?  Undersøg slut 1800 tallet, herunder naturalisme, det moderne gennembrud etc. 


Svar #5
18. marts 2018 af Saly23

#4

At være victoriansk: undertrykke seksualitet; vise så lidt som muligt under akten, ingen samkvem udenfor ægteskabet (betyder ikke at det ikke eksisterede), disciplinere adfærd efter strenge maner; en bestemt måde at spise på, en aristokratisk gåmåde, en bestemt beklædning. Dette blev opfattet som den "naturlige" måde at være på. 

Darwinisme: 

Vi er beslægtet med dyrerne, og kommer derfor oprindeligt fra den vilde natur. Det naturlige er derfor frit at udfolde sig, og ikke leve efter en streng etikette, der forsøger at undertrykke dette.  

Bud på problemstillinger: 

Hvilket menneskesyn og morale dominerede i den victorianske tidsalder? 

Hvilken morale og menneskesyn blev mulig med darwinismens fremkomst? og hvad er darwinismens morale og menneskyn egentlig? 

Hvad er forskellen på den victorianske og darwinistiske morale, og hvordan kan man sige at den darwinistiske morale gjorde op med den victorianske? 

Hvad var de historiske og litterære følger af darwinismen?  Undersøg slut 1800 tallet, herunder naturalisme, det moderne gennembrud etc. 

Mange tak!


Skriv et svar til: Darwin - Historie A/Engelsk A

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.