Matematik

Hjælp til nemt matematik

24. marts 2018 af Caroline1971 - Niveau: A-niveau

Er der nogle der ved hvordan man løser opgave 5.c? 

Jeg ved godt, hvordan man løser opgaven, men jeg er i tvivl om man skal skrive: 

Land A

9 = 8 * 1,02^x 

eller 

9000000 = 8000000 * 1.02^x


Brugbart svar (1)

Svar #1
24. marts 2018 af Mathias7878

Ja, begge muligheder er rigtige. Så længe begge enheder regnes i millioner, kan man gøre, hvad man har lyst til.

Så nu skal du bare gøre tilsvarende for land B og løse ligningerne mht. x

- - -

 

 


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. marts 2018 af Mathias7878

Dog vil jeg sige, at den første ligning er den rigtige måde at stile det op på. Hvis du kigger på, hvad der står i opgavebeskrivelsen, ser du, at y = f(x) og y = g(x) måles i millioner. Så i princippet er den sidste mulighed ikke rigtig, men du kan godt gøre det på den måde, så længe din konklusion er rigtig, tænker jeg umiddelbart.

- - -

 

 


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. marts 2018 af AMelev

I opgaveformuleringen står der, at y angiver befolkningstallet i mio., men der optræder ikke noget y, så det er i princippet uinteressant.

Det vigtige er, at du beskriver de indgående størrelser og holder dig til dem:

x = antal år efter 1950 (krævet i opgaveformuleringen)

f(x) = .....

g(x) = ......

Hvis du har lyst til at angive f(x) og g(x) i enheder i stedet for mio., så er det dit valg.

Hvis der derimod i opgaven stod, at f(x) = antal ..... målt i mio., så kunne du ikke selv vælge.


Brugbart svar (0)

Svar #4
24. marts 2018 af Anders521

( Gad vide om opgavestilleren havde tænkt covariation-tilgangen til denne opgave ...)

# 0 Jo, begge ligninger skulle gerne give dig antallet af år efter 1950.


Skriv et svar til: Hjælp til nemt matematik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.