Fysik

spændingsfald over en strømkilde

26. marts 2018 af BenZvi - Niveau: Universitet/Videregående

kan jeg brug ohms lov til at beregne spændingsændring mellem 2 knuder, hvor der ingen resistor er?

dvs. en strømkilde og en resistor på en ledning, hvor der er en spændingmåler på hver side af kilden og så  derefter kommer resistoren (billedet vedhæftet)

Vedhæftet fil: kredsløb.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
26. marts 2018 af Soeffi


Brugbart svar (0)

Svar #2
27. marts 2018 af Eksperimentalfysikeren

Jeg tror, du har rod i betegnelserne. Cirklen til højre er markeret med 20V og symboliserer en spændingskilde. Jeg tror ikke, det er den, du spørger om. Derimod vil jeg tro, du spørger med spændingsforskellen over strømkilden, som er vist som en cirkel med en pil og markeret med 4mA og med Vs.

Spændingsforskellen over en strømkilde afhænger kun af strømstyrken og det ydre kredsløb. Tilsvarende bestemmes strømstyrken i spændingskilden af spændingsforskellen og det ydre kredsløb.

Du skal bruge Kirchhoffs ligninger til at finde Vs. Ser du på knuden mellem de tre modstande, kam du opstille en ligning der beskriver, at den samlede strøm ind mod knuden er 0. Tilsvarende kan du addere spændingsforskellene rundt i masken (strømkilde, 10kΩ, 1kΩ, spændingskilde), hvilket skal give 0, og tilsvarende for den anden maske. Derved har du ialt 3 ligninger med de 3 ubekendte Vs, I1 og I2. (Brug Ohms lov på modstandene til at finde spændingsforskellene over dem).


Brugbart svar (0)

Svar #3
27. marts 2018 af hesch (Slettet)

#0:  Du skal tegne en spændingsreference, fx knudepunktet UA under strømkilden = 0V.

Hermed ses intuitivt at knudepunket UB over venstre spændingskilde = 10V og at knudepunktet UC over højre spændingskilde = 20V.

Kaldes knudepunktet mellem de tre modstande U, giver Kirchhoffs giver strømlov så:

I1 + I2 - 4mA = 0     →

( U - UB )/1kΩ  + ( U - UC )/5kΩ - 4mA = 0    →

0,0012U - 0,01 - 0,004 - 0,004 = 0      →              ( Èn ligning med èn ubekendt, U );

0,0012U = 0,018       →

U = 15V

Kravler du nu ned gennem 10kΩ modstanden, finder du Vs = U + 10kΩ*4mA = 55V     ( Ohms lov )


Svar #4
28. marts 2018 af BenZvi

tak for alle de god svar. jeg fandt ud af det  samme dag.( det er så nemt at man bare skal bruge ohms lov)

det jeg var i tvivl om var: hvordan kan man have en spændingstab over en strømforsyning, der var selvfølgelig ingen tab men tilvækst.


Skriv et svar til: spændingsfald over en strømkilde

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.