Fysik

Begyndelsesfart af en puck

02. april 2018 af Fymalinjen (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej, jeg sidder med en opgave, hvor jeg skal bestemme begyndelsesfarten af en puck i ishockey, således at den ligepræcis kan nå ned i den anden ende. Hertil får jeg intet oplyst da jeg selv skal antage passende værdier til relevante fysiske størrelser. Jeg ved dog ikke hvad jeg skal stille op... Jeg har prøvet at antage længden af banen samt hvor lang tid det tog pucken at nå ned i den anden ende, og dertil brugt bevægelsessætningerne, men jeg kan ikke komme frem til et ordentligt resultat; jeg får hele tiden 0...

Håber at der er en der kan hjælpe...

Brugbart svar (0)

Svar #1
02. april 2018 af peter lind

Du kan ikke få 0, så du må have lavet en eller anden fejl. Hvis du har længden og tiden kan du prøve at regne accellerationen ud og deraf beregne gnidnngskraften og gnidningskoefficienten

Svar #2
02. april 2018 af Fymalinjen (Slettet)

Men der kan da ikke være nogen gnidningskraft når bevægelsen foregår på is vel?

Svar #3

Men når man har fundet accelerationen, vil den så blive det samme som begyndelseshastigheden? Det gør den nemlig i mit eksempel hvor jeg har gjort følgende:

Vedhæftet fil:Udklip.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #4

Der er gnidning på is selv om den er lille. Det er gnidningen der standser pucken. Du bruger s=v/t. Det  gælder kun for en jævn bevægelse. Det her er en jævn aftagende bevægelse og så gælder den ikke. Brug i stedet 2a*s=v2

Svar #5

Okay, så accelerationen jeg har fundet er korrekt? Og så finder jeg hastigheden ved 2a•s=^2?

Brugbart svar (1)

Svar #6

ja

Svar #7

Tusinde tak!

Skriv et svar til: Begyndelsesfart af en puck

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.