Fysik
SRO Mat,Fysik
Jeg er igang med en Mat, fysik SRO og er gået lidt i stå ved spørgsmålene, er ikke helt sikker på hvad jeg skal finde frem til i de enkle spørgsmål. Forsøg med støvpartikler og hæjspændingstråden er kun teori, vi har ikke lavet det i praksisbare.
I spg 1 hvordan skal jeg brugen en compartement-model i denne sammenhæng.
I forskellige mineraler i jorden indgår thorium-232 og uran-238. Blandt henfaldsprodukterne fra disse er forskellige isotoper af radon, en ædelgas der kan trænge ind i boligen. Radons datterkerner er tunge metaller der binder sig til støvpartikler i luften og kan opsamles på en negativt ladet højspændingstråd.
1. Du skal redegøre for opstillingen af en compartement-model for antallet af kerner i en kæde af radioaktive henfald
2. Gør rede for hvilke nuklider man kan forvente at finde i støvprøve opsamlet på en højspændingstråd i kælderen under skolen.
3. Opstil en model for antallet af de enkelte nuklider i prøven som funktion af tiden, efter den er indsamlet.
4. Diskuter om det vil være muligt, ud fra en måling af aktiviteten fra prøven, at adskille bidragene fra U-238 døtre og Th-232 døtre.
Skriv et svar til: SRO Mat,Fysik
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.