Fysik
Elektricitetslære
er der nogen der vil hjælpe mig igang med de her opgaver? tak på forhånd
Svar #2
05. april 2018 af peter lind
a) Den er lidt ulden fordi ledningen ikke er en ohmsk modstand og du derfor ikke har nok opysninger til at beregne a) og b) . Jeg vil dog tro at opavestilleren vil forvente at du bruger ohms lov
Svar #3
05. april 2018 af Eksperimentalfysikeren
Det er noget vrøvl, at ledningen ikke er en resistor. Den vil godt nok have én modstand, når den er kold, og en anden, når den er varm, men det har ingen betydning for, om den er en ohmsk modstand. Derimod har det betydning, at den har en vis selvinduktion og en vis kapacitans overfor jorden. Disse to ting har betydning ved lange ledninger, der fører vekselstrøm, men det ses der åbenbart bort fra her.
Svar #5
05. april 2018 af peter lind
Kun hvis du ser bort fra selvinduktion, og det regner jeg med at opgavestilleren forventer. Brug altså ohms lov
Svar #6
06. april 2018 af Annaduvedhvem (Slettet)
jeg har prøvet at bruge ohms lov, men synes bare ikke det gav mening
Svar #8
06. april 2018 af hesch (Slettet)
Som opgaven er formuleret, kan den ikke løses.
Der skal transporteres en given effekt ( MJ/s ), dvs. P = U * I * cos φ skal være konstant gennem ledningsstrækningen. Der sker et løbende spændingsfald - pr. mm - gennem ledningen, og når U falder, må I jo stige, for at holde effekten konstant. Hvor skulle denne strømstigning komme fra?
Opgaven må oplyse om den givne effekt måles på indgangssiden eller udgangssiden af ledningen.
Ledningen skal jo ikke transportere effekt der allerede er gået tabt i form af varmetab undervejs, så hvor er vi henne på strækningen?
Skriv et svar til: Elektricitetslære
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.