Matematik

Hjælp til nulhypotese

10. april 2018 af sandrai - Niveau: A-niveau

Hej. 

jeg vil gerne have hjælp til at opstille en nulhypotese til denne opgave? og er lidt i tvivl om hvilke af de to tabeller jeg skal regne med, når jeg skal se om nulhypotesen skal forkastes eller ikke :-) 

nogen der vil hjælp? 

opgaven er vedhæftet. 

Vedhæftet fil: opgave 7.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. april 2018 af AMelev

H0: Fordelingen i stikprøve er den samme som fordelingen fra valgstederne.

Stikprøvens størrelse N = 4430
Hvis nulhypotesen er sand, skal frekvenserne være de samme som de angivne sandsynligheder (Goodness of fit)
De forventede værdier bestemmes ved at gange N med de respektive frekvenser/sandsynligheder.


Svar #2
10. april 2018 af sandrai

okay, men jeg plejer at få hjælp af wordmat til at beregne mit signifikantniveau, er det så den sidste tabel jeg skal benytte der? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
10. april 2018 af AMelev

#2

okay, men jeg plejer at få hjælp af wordmat til at beregne mit signifikantniveau, er det så den sidste tabel jeg skal benytte der? 


Jeg forstår ikke helt, hvad du mener. Signifikansniveauet er bestemt på forhånd.
Mener du, at du får Wordmat til at lave chi2-testen for Goodness of Fit?
Der skal du jo netop indtaste både de observerede værdier (som er givet i opgaven) og de forventede værdier - dem beregner Wordmat ikke for dig.

Du skal i denne opgave bare gøre klar til testen - ikke udføre den.

Vedhæftet fil:Forv..JPG

Svar #4
10. april 2018 af sandrai

de forventede værdier værdiere giver excel mig via chi^2 testen i wordmat, hvis jeg skriver opserveret ind, men hvis jeg bruger dem fra stikprøven for jeg en p-værdi på 0,00% synes ikke det skulle give nogen mening. 

jeg har vedhæftet mit resultat

Vedhæftet fil:Udklip chi 2.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #5
10. april 2018 af AMelev

Der er i pricippet to forskellige chi2-test. 

Goodness of Fit, hvor man tester, om en stikprøvefordeling matcher en given (kendt) fordeling og 
Uafhængighedstest, hvor man har delt ind i to forskellige kategorier (fx køn og Ja/Nej) og tester, om der er uafhængighed mellem to kategorier.

Så vidt jeg kan se, kører du en uafhængighedstest (det er den, der misvisende i Wordmat hedder chi2), men din hypotese siger ikke noget om uafhængighed, så den er ikke i spil.
Det er en Goodness of Fit test (som også er en chi2), du skal bruge.


Svar #6
10. april 2018 af sandrai

Okay må prøve den så, har kun prøvet den anden

Brugbart svar (0)

Svar #7
10. april 2018 af AMelev

Man kan ikke bare vælge værktøjer i blinde.
Hvis du vil skrue en skrue i, er det en dårlig ide at vælge en hammer eller en opvaskebørste.


Svar #8
10. april 2018 af sandrai

Forståeligt

Skriv et svar til: Hjælp til nulhypotese

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.