Fysik
Transformer - Hjælp
Hej,
Jeg står netop med dette problem at jeg har indsamlet data til forsøget transformer, som indgår at man skal sammenligne spændingsforskellen mellem de vindinger der bliver benyttet, dog ved jeg ikke hvad jeg skal bruge denne data til? Skal jeg plotte det ind nogle steder. Er helt forvirret med hvordan jeg skal behandle min databehandling. Nogle der kunne hjælpe?
Svar #1
15. april 2018 af Eksperimentalfysikeren
Det er ikke nemt at sige noget om, når du ikke skriver, hvilke data, der er tale om. (Data er flertal, i ental hedder det et datum. Det er latin.)
Du skal sikkert eftervise, at der gælder:
og
Desuden skal du sikkert eftervise, at
Svar #2
17. april 2018 af hesch (Slettet)
Ligningerne i #1 er at betragte som tommelfingerregler, der forudsætter at alle magnetiske induktionslinier passerer gennem alle vindinger i transformerens viklinger.
Men typisk er en transformer forsynet med "vinduer", hvori vindingerne er ført igennem, og specielt i en jernkerne, der er presset lidt med en stor magnetisk induktion, vil nogle induktionslinier snyde sig vej tværs over et vindue, og vil således vige udenom nogle af vindingerne, så at tommelfingerreglerne ikke helt holder stik.
Begrebet kaldes "flux-linkages", hvilket netop omhandler hvilke vindinger hver enkelt fluxlinie passerer igennem, altså hvilke vindinger er hver enkelt fluxlinie lænket sammen med.
Så jeg vil sige at du skal eftervise at ligningerne i #1 kun er tommelfingerregler.
Skriv et svar til: Transformer - Hjælp
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.